Wednesday, February 15, 2006

Kembalinya Mat Taib bakal menggelabahkan Khir

Disamping pengumuman rombakkan kabinetnya yang hambar dan banyak membawa masuk muka lama dan veteran itu PM Dollah Badawi turut membuat suatu pengumuman lain.

Bekas MB Selangor Muhammad Mohd Taib yang kini Ketua Penerangan Umno dan Ketua Umno Bahagian Kelana Jaya telah turut dilantik sebagai seorang Senator.

Setelah tersingkir dari jawatan MB nya kerana terlibat dalam pelbagai skandal termasuklah yang melibatkan kes membawa RM3.7juta wang tunai bersamanya di Brisbane (kononnya duit keluarga guna untuk membeli tanah dan shopping), pada tahun 1997, kini setelah hampir 9 tahun Mat Taib kembali terjun ke kancah politik Umno dengan lebih bertenaga lagi berkat sokongan Dollah.

Walaupun Mat Taib tewas jawatan Naib Presidennya pada pemilihan Umno yang lalu namun Dollah selaku Presiden telah memungut Mat Taib dan melantiknya sebagai Ketua Penerangan.

Adalah dijangkakan dengan perlantikkan Mat Taib sebagai ahli Dewan Negara ini berkemungkinan beliau akan diperuntukkan jawatan penting dalam kerajaan memandangkan Umno Selangor tidak diwakili langsung di dalam kabinet setelah nama Dr Shafie Mohd Salleh digugurkan (Aziz Shamsuddin walaupun AP Shah Alam, namun bukan dari Umno Selangor).

Maka masuklah lagi satu muka lama, tetapi dalam kes Mat Taib muka lama yang berwarna-warni, dikaut dan dibelai juga oleh Dollah walaupun pernah mendatangkan masalah dari Brisbane sehinggalah ke Istana Selangor.

Gelabahlah nampaknya Khir Toyo dengan perkembanan ini, kalau Mat Taib kembali ke saluran perdana politik berkemungkinan jangka hayat politik beliau pula tidak lamalah nampaknya. Alahai bila buaya dan buaya bertembung.

No comments: