Saturday, February 25, 2006

Benarkah NST tidak ada niat lain?

NST dalam permohonan maafnya semalam terhadap tindakannya menyiarkan kartun yang menghina Nabi Muhammasd saw menyatakan kartun tersebut TERSIAR lantaran sebab-sebab:
It is a process involving the human factor and human err

Ianya proses melibatkan faktor kesilapan manusia

Dalam demonstrasi aman di hadapan Ibupejabat NST semalam yang diketuai olek Ketua Pemuda PAS YB Salahuddin Ayub antara banner yang di bawa oleh mereka yang berdemonstrasi menyebut NST agen Singapura, Brendan (Pengarang Kumpulan NST) adalah agen Singapura. Benarkah NST di bawah kepimpinan yang ada ini memiliki niat jahat dan agenda tertentu?

Saya siarkan pertama gambar muka depan sisipan NST, Life & Times bertarikh 17 Febuari 2006, yang biasanya menyiarkan berita-berita hiburan, pelancongan dan bahan-bahan ringan yang menghiburkan. Pada 17 Febuari lalu Life & Times menyiarkan dimuka depannya wajah Abu Hamza seorang pendakwah dari Mesir yang ditangkap oleh kerajaan British kerana kononnya dianggap sebagai seorang terrorist. Tajuk yang mengiringi wajah Abu Hamzah berbunyi:

Portrait of a radical: Abu Hamzas wife talks about life with him



Memang NST berhak menyiarkan apa sahaja yang mereka fikirkan sesuai menurut citarasa dan selera mereka, soalnya mengapa berita ini disiarkan dalam Life & Times yang lazimnya hanya menyiarkan berita-berita ringan, hiburan dan sebagainya?!

Kedua, saya siarkan kartun yang dihasilkan oleh seorang kartunis tetap di NST bertarikh Febuari 19 yang juga terbit di ruangan Life & Times. Cuba kita lihat pemuda yang berkopiah dan berkain pelekat sambil memegang kayu conta dengan wajah bagaikan serigala lapar itu. Apa sebenarnya yang mahu digambarkan oleh kartunis itu? Bahawa pegawai-pegawai penguatkuasa agama ini semua laksana binatang?

Sebagaimana yang sebutkan NST berhak menyiarkan apa sahaja yang ia fikirkan sesuai dan kita juga sebagai pembaca berhak memberikan tafsiran terhadap isi kandungan yang mereka terbitkan.

Berdasarkan dua yang saya siarkan ini serta berita-berita sensasi lain yang pernah terbit dalam NST terutama semasa kes Allahyarham Moorthy dulu dan ketika kemelut tuntutan meminda Perkara 121 (1)(A) Perlembagaan Persekutuan, bagi saya tak salah kalau saya katakan MEMANG NST ada agenda jahat terhadap Islam.

Kalau telahan saya ini silap seperti NST saya juga bersedia menyiarkan satu muka permohonan maaf dalam BLOG saya ini.

No comments: