Sunday, June 26, 2005

UMNO: MELARAM WAJAH YANG TERCEMAR

Hari ini hanpir kesemua akhbar-akhbar mingguan arus perdana memaparkan kes rasuah politik yang membabitkan Isa samad, Naib Presiden Umno yang menang jawatan tersebut dengan undi terbanyak dalam perhimpunan Umno tahun 2004 lalu.

Berbagai komen dan reaksi diberikanb. Sudah pastilah apabila ditanya dari kalangan pemimpin Umno, mereka rata-rata menyokong tindakan ini, walaupun mereka sendiri belum tentu terselamat dari cengkaman lembaga disiplin yang kononnya masih belum selesai menjalankan tugasnya terhadap kes-kes yang dilaporkan kepadanya.



Umno Teluk Kemang dimana Isa adalah ketuanya sahaja yang bersuara tidak dapat menerima keputusan ini.

Walaubagaimanapun satu komen yang agak menarik datangnya dari bekas Naib Presiden Umno yang pernah cuba menetang Presiden Umno dalam pemilihan tahun 2004 itu tetapi gagal kerana tidak mendapat cukup pencalonan. Beliau adalah Tengku Razaleigh Hamzah. Kata Ku Li dalam Buletin Uatam TV3 sebentar tadi:

Imej parti sudah tercemar oleh kerana suka tak suka persepsi ahli-ahli (Umno), (parti-parti) pembangkang dan rakyat terhadap parti (Umno) akibat peristiwa ini sudah merosakkan pandangannya terhadap parti kita (Umno) yang selama ini berjalan dengan baik.

Dalam pemilihan kontroversi itu Isa pada awalnya sekadar memperolehi 37 pencalonan dari bahagian-bahagian Umno seluruh negara iaitu pencalonan kelima terbanyak. Akan tetapi apabila jumlah undi selesai dibilang, Isa berjaya meraih undi terbanyak iaitu 1,507 unid. Muhyiddin Yassin yang memperolehi pencalonan terbanyak iaitu dari 159 bahagian, Cuma menang ditangga ketiga dengan 1,234 undi!

Apo nak dikato!

No comments: