Thursday, June 16, 2005

APABILA SI JAHIL TURUT BERBICARA TENTANG ISLAM

Sebaik sahaja Mahkamah Tinggi Syariah di Kuantan menjatuhkan hukuman sebat 6 kali dan denda RM5000 tiap-tiap seorang ke atas 2 orang peminum arak yang didapati bersalah, seluruh akhbar media perdana sebagaimana biasa mensasikan keputusan tersebut.

Ada yang mempertikaikannya dan tidak kurang juga yang menyokong. Blog Jeff Ooi umpamanya secara berseloroh mengulas dengan tajuk:

No it neednt be in Kelantan/ Ia tidak semestinya berlaku di Kelantan

Menurut Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Dr Ismail Ibrahim pihak akhbar tidak sepatutnya mensasikan hukuman ini kerana ianya seolah-olah memberikan gambaran bahawa perundangan Islam itu zalim.

Yang paling menarik adalah ulasan Sisters in Islam. Menurut pengurus programnya Masjaliza Hamzah sebagaimana yang dilaporkan di dalam THE STAR:

The Quran did not spell out a punishment for the consumption of intoxicants either in private or in public. By making public consumption of alcohol an offence under the Syariah Criminal Offences Act, the government has criminalized what is deemed a personal sin.

Quran tidak menjelaskan darihal hukuman ke atas peminum arak samada dalam majlis tertutup ataupun terbuka. Dengan meletakkan perbuatan meminum arak di khalayak sebagai satu kesalahan di bawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah kerajaan sebenarnya telah meletakkan sebagai jenayah satu yang sebenarnya sekadar kesalahan (dosa) peribadi.

Apabila mereka yang jahil darihal Islam turut mahu berbahas dan memperkatakan darihal Islam, ketika itulah sebenarnya Islam akan dihina dan dipandang rendah Islam tidak pernah melarang kebebasan bersuara dan mengeluarkan pendapat namun apabila yang mahu kita ulas itu adalah soal hukum dan perundangan kita seharusnya memiliki atapun menguasai ilmu berkenaannya.

Dalam ilmu dan bidang apa sekalipun demikianlah baisanya disiplinnya.

Sumber hukum di dalam Islam adalah berpandukan al Quran, Hadis, Qias dan Ijmak. Memahami hukum dan perundangan Islam menuntut penguasaan terhadap kempat-empat sumber ini, itullah disiplinnya.

Apabila Masjaliza berhujah yang Quran tidak menjelaskan darihal hukuman yang sepatutnya dikenakan terhadap peminum arak, beliau seolah-olah menolak sumber hukum Islam yang lain. Disinilah bukti kurangnya penguasaan ilmu Masjaliza sedangkan beliau mewakili NGO yang acapkali mahu sahaja mengeluarkan ulasan berkenaan Islam.

Khalifah Umar bin Abdul Aziz pernah berkata:

Barangsiapa melakukan suatu pekerjaan tanpa ilmu pengetahuan tentang itu maka apa yang dia rusak lebih banyak daripada apa yang dia perbaiki.

Manakala Khalifah Abu Bakar ra pula pernah berkata:

Langit mana yang melindungi diriku dan bumi mana yang akan menjadi tempat pijakkanku, kalau aku mengatakan sesuatu yang tidak kuketahui.

Saya sendiri bukanlah pakar tentang hukum dan perundangan Islam namun tahu bahawa ayat-ayat yang mengharamkan arak memang jelas samada dalam al Quran maupun Hadis. Hukuman ke atas pesalah arak ini walaubagaimanapun tidak dihuraikan dalam al Quran kecuali dalam amalan Rasulullah saw sendiri.

Diriwayatkan daripada Husain bin al-Munzir bahawa ketika Saidina Ali ditugaskan oleh Saidina Uthman untuk menghukum sebat ke atas al-Walid bin Uqbah, beliau berkata yang maksudnya :
Rasulullah s.a.w. telah menghukum sebanyak 40 kali sebatan begitu juga Saidina Abu Bakar tetapi Saidina Umar menghukum sebanyak lapan puluh kali semuanya aalah sunnah yang ini aku lebih sukai.

Janganlah kita menyalahgunakan platform yang ada untuk memperlekeh dan menghina Islam yang dianuti oleh jutaan insan dalam dunia ini. Rujuklah pada yang pakar dan berhujahlah berdasarkan fakta, kalau perundangan dan hukum Islam yang mahu diulas maka kembalilah kepada sumbernya, jangan ikut akal dan emosi sendiri.

Kesimpulannya eloklah direnungi tulisan Dr Yusuf Qardawi yang berbunyi:

Sesungguhnya ilmu pengetahuan mesti didahulukan atas amal perbuatan, karena ilmu pengetahuanlah yang mampu membedakan antara yang haq dan yang bathil dalam keyakinan umat manusia, antara yang benar dan yang salah di dalam perkataan mereka, antara perbuatan-perbuatan yang disunatkan dan yang bid ah dalam ibadah, antara yang benar dan yang tidak benar di dalam melakukan muamalah, antara tindakan yang halal dan tindakan yang haram, antara yang terpuji dan yang hina di dalam akhlak
manusia; antara ukuran yang diterima dan ukuran yang ditolak; antara perbuatan dan perkataan yang bisa diterima dan yang tidak dapat diterima.

No comments: