Tuesday, June 28, 2005

KONSPIRASI TERHADAP ISA?

Isa Samad yang dijatuhkan hukuman gantung selama 6 tahun oleh lembaga disiplin Umno memang dikenali sebagai tokoh kontroversial. Lantaran itu apabila beliau jatuh mendadak setelah naik juga mendadak maka berbagai teori dan anggapan dibuat terhadap punca-punca kejatuhan beliau itu.

Sebelum menjadi Naib Presiden Umno dan Menteri Wilayah beliau adalah MB Negeri Sembilan. Isa menjadi MB dizaman Dr Mahathir ketika usianya baru 33 tahun. Beliau kekal sebagai MB selama 22 tahun dan dalam masa tersebut telah berjaya mewujudkan jalinan rangkaian akar-umbi di negeri adat pepatih itu dengan begitu kukuh dan kemas.

Kekukuhan kedudukan beliau di NS membimbangkan banyak pihak yang berkepentingan termasuklah pihak istana. Suasana inilah yang sangat digemari Mahathir ketika itu.

Laman MALAYSIA TODAY (yang dipelopori oleh seorang kerabat di Raja) memaparkan betapa kemudiannya istana dengan bantuan tokoh-tokoh muda di NS telah bersekongkol dan akhirnya dalam kealpaan Isa mereka telah berjaya mencungkil beliau keluar dan dihumban dari arus perdana Umno khasnya di NS, berikutan tindakan pengantungan beliau ini.

Khabarnya istana tidak pernah selesa dengan Isa. Dan ketidak selesaan ini digambarkan sendiri oleh pihak istana sepanjang Isa menjadi MB.

Kerana itu menjelang penobatan Pak Lah sebagai PM istana dan pihak-pihak tertentu dalam Umno NS melihat semacam ada peluang untuk mereka menyusun langkah dan mengambil kesempatan. Ini kerana menantu Pak Lah yang ketika itu sebagai salah seorang SU beliau di Pejabat PM adalah anak NS yang memang sedang berura-ura untuk melonjakkan dirinya dalam Umno.

Dalam pilihanraya lalu menantu Pak Lah mahu meluaskan tapaknya dengan berdiri sebagai calon, tapi Isa tak setuju. Ini menaikkan darah menantu Pak Lah, suatu yang tidak dapat beliau maafkan hingga hari ini. Akhirnya Isa sendiri disuruh bertanding ke parlimen dan MB baru di bawa masuk. MB baru ini rapat dengan menantu Pak Lah dan disenangi istana.

Selanjutnya Isa terus dipantau walaupun telah bertakhta sebagai menteri pusat. Setiap langkahnya dijejaki, setiap gerak-gerinya diteropong.

Peluang terbuka apabila Isa mengumumkan mahu bertanding Naib Presiden. Perangkap dipasang akhirnya bagai pelanduk mabuk (mabuk kuasa) Isa tergelincir dan masuk ke perangkap yang dipasang. Walaupun hakikatnya ramai yang bagai pelanduk tadi tapi yang tak bernasib baik cuma seekor iaitu Isa!

Demikianlah lebih kurang teorinya. Apa pun rasuah tetap rasuah cuma dalam hal ini bukan seorang tetapi ramai yang mengamalkannya. Bagai terjun ke dalam laut yang lain selamat kerana pandai berenang kecuali Isa yang lemas dan kecundang.

Pastinya melalui teori ini menantu Pak Lah, istana dan banyak pihak berkenaan tersenyum simpul bergembira.

No comments: