Friday, April 24, 2009

Terima kasih SSZ

Saya menerima komen berikut dar pengunjung blog ini yang mengenalkan dirinya sebagai “SSZ”. Terlalu cantik susunan bahasanya, terlalu benar mesejnya, maka saya berasa terpanggil untuk mengangkat komennya itu dan diletakkan di posting ini.






TGHH pernah menjadi MB, tapi tidak sedikit pun terlebihnya beliau dari segi material dan tidak terkurang sedikit pun dari segi kewibawaan. rutin harian bertambah tanpa kurangnya rutin kuliah. kerendahan hati Tok Guru tiada juga berubah, malah semakin mesra dan ramah. dah byk pemimpin yg saya bersemuka, tetapi Tok guru lah seorang pemimpin yg pada saya paling rendah hati tetapi berjiwa besar.seorang pemimpin yg tinggi ilmu tapi bangun dari bersila, dgn pantas menyambut tetamu walau belum sempat lagi untuk melangkah masuk ke rumahnya yg persis rumah2 nelayan. dgn pemberian tak seberapa, ucapan terima kasih beliau dari awal bicara sehingga akhir tak habis2... ikhlas mengatakan cinta saya pada tok guru. jika tok guru diturunkan dari pimpinan sekalipun, pada saya beliau masih seorang pemimpin yg bertaqwa dan hebat sampai bila2...

PAS ini terbuka byk pelapis yg ada, tetapi rasanya kepimpinan dari tok guru masih diperlukan, kerana pelapis2 yg ada belum cukup mantap dan tok guru masih gagah. seorang ulama yg tidak terbatas hanya setakat ilmu agama dan politik, tetapi IT pun Tok Guru pandai...pandangan2 Tok Guru yg luas dan dari pelbagai sudut, lantang dlm menyuarakan apa yg difikirnya, tanpa mempedulikan kesan dari sudut politik, tapi tetap dinyatakan demi menegakkan kebenaran dan suasana aman serta membawa faedah kpd rakyat. pada saya belum nampak ada yg dpt mengatasi tok guru setakat ini. bkn lah kita taksub pada tok guru, tapi jika dinilai dari pelbagai sudut, dari pandangan kita ahli biasa dan rakyat biasa ini...

mmg ada yg berpotensi besar dan kecil, tapi belum mencapai sehingga rasanya perlu sehingga tok guru diganti.kita dlm PAS bukan pejuang politik, kita adalah pejuang islam. bermakna tidak kira walau ketika air tenang mahupun badai bergelora, itu yg kita pegang dan kita naikkan serta julang setinggi2 nya... siapa yg setakat ini mampu berdiri teguh dihadapan bahtera memandu arah. ianya mesti org yg amat jelas pandangannya dan amat jauh serta tajam... tidak takut terlanggar batu karang atau sesat.

biarlah bagaimana islam itu ditentang, kita teguh meredahnya... ada ketika ramai yg terjatuh kelaut tapi ada juga yg dpt naik semula... tapi nakhoda yg sedang memandu arah dgn hebat itu tidak perlu rasanya disuruh berehat sebagainya, beliau baru memegang teropong dan peta... jgn hanya kerna beliau tidak mahu mengambil jln pintas yg berbahaya, yg mendatangkan risiko apa yg dibawa dan dijaga itu bersepah hilang entah kemana... dek kerana jln pintas yg lebih merupakan perangkap yg hanya menyebabkan ramai yg akan kecundang sementara perlayaran juga kemungkinan besar tidak sampai pun... kita suruh nakhoda kita turun dan duduk istirehat di dalam kamar... tak patut...berbagai rintangan yg dtg, ribut taufan berselang pula dgn kedinginan yg menusuk tulang ketika laut juga sunyi sepi... bila siang panas pula tanpa sebarang lindung, sesekali burung liar juga sempat merampas beberapa makanan yg menjadi bekal... beliau tetap teguh memandu arah...



sudah bersediakah bg yg bakal menggantikan beliau utk memikul tugas2 berat dan paling penting utk pelayaran ini?apa yg dilalui para jurumudi dan anak2 kapal, kedudukan yg beliau duduki itu lebih teruk dugaannya yg akan dilalui. bersediakah?masih byk lagi bahagian2 lain dlm kapal yg perlu diamati, dipelajari dan dikuasai demi memimpin pelayaran seluruh keadaan kapal wajiblah berada dalam fikiran sentiasa... utk itu pengalaman yg mendalam bagi setiap bahagian itu amat penting. hargailah dan gunalah sebaik2 peluang yg ada sementara kita dipimpin oleh manusia hebat tetapi rendah diri ini utk melakukan persediaan secukupnya. demi masa depan yg insyaAllah akan menjadi semakin utuh.



wassalam...

Sehubungan dengan itu saya masih teringat satu ceramah yang disampaikan oleh Tuan Guru Hj abd Hadi Awang. Dalam ceramah itu beliau mengatakan (lebih kurang yang saya ingat) bahawa kiranya Raja mangkat, penggantinya adalah waris keturunannya, begitu juga pemimpin biasa, meninggal orang yang di bawahnya akan menggantikannya, tetapi kalau yang meninggal itu “Tok Guru” belum tentu kita mudah mendapatkan penggantinya.

Untuk makluman beliau berceramah ketika itu di Kelantan, semasa Kelantan menghadapi krisis perlembagaan yang melibatkan kerajaan negeri dan istana. Beliau bukan menyebut tentang dirinya tetap tentang seorang lagi Tok Guru iaitu Tok Guru Nik Abd Aziz.

Demikianlah taraf seorang Tok Guru dalam masyarakat yang celik, fakir-fikirkanlah.

No comments: