Tuesday, April 07, 2009

Media Malaysia jadi kelas dunia?

Sekarang jam 10.30 pagi, menurut laporan lebih 20% pengundi telah keluar mengundi di parlimen Bukit Gantang.Cuaca setakat ini baik di sana namun dijangka hujan disebelah petang. Insyallah kita berdoa agar keputusan memihakkepada kita.

Sementara menunggu perkembangan dari sana saya terbaca laporan ucapan PM baru, Najib Tun Razak semasa merasmikan Malam Anugerah Wartawan Institut Akhbar Malaysia Petronas 2008 di Kuala Lumpur semalam. Ucapannya nampak positif dan memberi harapan maklumlah orang baru, usaha untuk memulih dan membina imej baru ini memang nyata sedang giat dilakukan oleh mereka yang dikeliling-kelalangnya.

Dalam ucapannya beliau berkata:

Jadi, hari ini, saya menyeru semua pihak, semua pemimpin politik dan semua orang yang mahu terbabit dalam satu perbualan nasional baru mengenai masa depan negara kita termasuk media untuk berbuat demikian dalam cara menghormati pandangan orang lain, bahawa nilai-nilai perbincangan dan hujah-hujah dan yang mengiktiraf bahawa lawan tidak semestinya musuh, bahawa perbezaan pendapat tidak datang daripada motif dendam, tetapi daripada perhatian mendalam dan kekal untuk masa depan Malaysia


Najib turut menyarankan agar media di Malaysia melakukan pemberitaan kelas dunia iaitu sentiasa adil dan bertanggungjawab dalam membuat sesuatu laporan.

Sekali imbas saya berani menyatakan bahawa ucapan PM baru ini memang sangat dinanti-nantikan setelah berpuluh tahun kita digerhanai oleh media yang pincang dan berat sebelah. Sejak mogok Utusan Melayu 21 Julai 1961, iaitu detik pengambil-alihan sepenuhnya akhbar Melayu terbesar dalam Negara yang kini popular dalam versi rumi iaitu Utusan Malaysia, oleh Umno dan kemudiannya akhbar bahasa Inggeris yang lain dan juga oleh MCA dan MIC terhadap akhbar bahasa mereka, media kita sangat diragui dan tidak lagi adil.

Utusan Melayu pernah adil dan bertanggungjawab tetapi ketika berperanan sedemikian, Umno gementar, Umno lah yang berttanggungjawab membunuh dasar adil dan bertanggungjawab Utusan itu. Bekas Ketua Pengarang Utusan, Sdr Said Zahari di dalam bukunya “Meniti lautan gelora” menulis pernah sebelum “Mogok Utusan” beliau dipanggil oleh PM, Tuanku Abd Rahman ketika itu, beliau menulis:

“Tunku tidak berselindung-selindung lagi mengatakan bahawa Utusan Melayu berlaku tidak adil terhadap kerajaan dan Umno. Utusan Melayu kata Tunku lagi kerap membesarkan berita-berita dan kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh parti-parti pembangkang daripada yang diterbitkan oleh Umno dan kerajaan Perikatan.”

Said menambah bahawa hujah Tunku itu tidak benar kerana Utusan sebenarnya berusaha mengekalakan “balanced reporting” dan malah melebihi pun parti pemerintah. Beliau menulis:

“Aku kemudian mengemukakan senarai perangkaan yang telah disediakan oleh Salim Kajai, Ketua Penyunting Berita, sebagai bukti betapa Utusan Melayu pada hakikatnya memberi ruang sehingga 60% kepada berita kerajaan, Umno dan parti-parti sekutunya. Perangkaan tersebut yang disertakan dengan contoh-contoh beritanya sekali tidak dapat disangkal oleh Tunku dan menteri-menteri lain.”

Najib mungkin mahu menebus semua itu dan apa yang berlaku hari ini, tetapi Said turut mencatakan betapa Allahyarham ayahanda Najib, Dato Razak (ketika itu belum Tun) yang ketika itu adalah TPM juga bagaikan Tunku iaitu tidak senang dengan kebebasan Utusan. Satu tajuk dalam bukunya menulis berkenaan “ Dato Razak memarahi Utusan Melayu”.

Apa pun eloklah kalau Najib mahu media tempatan kita melonjak menjadi media kelas dunia kerana sekarang ini media kita terutama yang dari saluran perdana langsung tidak berkelas malah tidak keterlaluan kalau saya katakana sudah sampai ke tahap kelas dunia ketiga ala Zimbabwe.

Lihat sahaja laporan terhadap pilihan raya kecil di Bukit Gantang dan dua DUN lain yang sama berpilihan raya kecil. Rata-rata negative dan memburukkan lawan sedangkan kita mengamalkan demokrasi dan seharusnya memberi ruang dan peluang kepada rakyat untuk membuat pertimbangan melalui laporan yangs eimbang dan adil.

Dua saluran berita TV contohnya BERNAMA dan ASTRO AWANI, semasa mula-mula dilancarkan, seolah memberi harapan kepada rakyat bahawa media kelas dunia sedang muncul melalui kemunculan keduanya. Tetapi ternyata meleset. Mereka menjadi saluran kempen tambahan kepada BN yang sedia ada Utusan, TV3, RTM dan lain-lain dalam gengaman mereka. Contohnya siaran ASTRO AWANI semalam, iaitu kira-kira 2-3 jam sebelum kempen berakhir tepat tengah malam, memaparkan temuramah dengan seorang ADUN (Wanita Umno) Perak. Secara terang-terangan apabila ditanya YB berkenaan apa yangs edang beliau lakukan disaat-saat akhir sebelum tempoh kempen tamat, YB itu menyatakan beliaus edang sibuk mengagih-agihkan basikal percuma kepada rakyat.

Tidakkah itu rasuah?! Pengagihan rasuah (basikal) di tengah malam!

Baguslah apa yang diucapkan oleh Najib itu, tetapi sejauh mana kemampuan kerajaan beliau untuk merealisasikannya sukarlah untuk dipercayai buat masa ini. Bagaimana media mahu jadi media kelas dunia sedangkan parti pemerintah yang ada selesa dengan mentaliti Zimbabwe (Mugabe), Cuba dan Korea Utara.

2 comments:

Anonymous said...

"malah tidak keterlaluan kalau saya katakana sudah sampai ke tahap kelas dunia ketiga ala Zimbabwe"

Kata-kata Abg Roslan memang tepat..biase ler malaun-malaun kobau dan lumbu meno serta barisan najis nie!

Media mesia memang dah terkenal di seluruh dunia sejak dulu lagi..seangkatan ngan rejim mugabe..kat sini pun ada MB yg sama ngan dia tuh..hahahahaah!!!

Kalu pasal rasuah jangan kato lah...itu semua mainan dan lumrah idup malaun meno..bile mau kojol tak tahu lah!

Astro Awani..Bernama TV...semua nya tahi kucing aje tuh...malaun gak!

electrocutioner said...

Tak payah tengok jauh - Headlines hari ini - BN1 PAS1 PKR1 yang sepatutnya BN1 PR2...... subtle message utk menidakkan kewujudan PR