Wednesday, April 01, 2009

Jangan bermain mimpi dengan Umno-BN

Semua pihak sedang bekerja kuat di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai untuk memenangkan calon masing-masing. PAS dan PKR yang bertanding di kerusi-kerusi berkenaan atas nama Pakatan Rakyat terpaksa berpuas hati dengan apa sahaja saki-baki media yang ada untuk memanjangkan kempennya disamping berkempen secara konvensional. Berlainan dengan BN-Umno-MIC, berbagai saluran berada dalam tangan dan kekuasaan mereka. TV, radio, akhbar saluran perdana kesemuanya dipergunakan untuk berkempen bagi calon BN. Itulah lumrah demokrasi di Malaysia.

Hari ini saya tertarik untuk mengumpulkan beberapa cebisan berita dan artikel dari sumber kempen BN ini untuk sama-sama kita analisa, helah dan taktik yang terpaksa mereka gunakan untuk menang dalam pilihan raya kecil ini.

Kisah peratautan kembali Mahathir dan Dollah sebagaimana berlaku pada sesi penutup Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini dijadikan modal, betapa Umno kembali berpadu di bawah Presiden barunya. Mahathir dan Dollah yang bertelagah sejak beberapa tahun lampau, rupanya dapat didamaikan oleh Najib dalam sekelip mata, ahhh untungnya bangsa Melayu!


Seorang pembaca Utusan Malaysia, Dr Mohd Azam Rauzan dari Bukit Gantang sampai ke peringkat menulis:

Pada penghayatan saya segala yang mencakupi peradaban Melayu dapat kita saksikan berlaku di atas pentas Dewan Merdeka PWTC.

Beliau seterusnya menceduk beberapa kerat sajak keramat SN Usman Awang “Melayu”:

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira’bila mengampu bijak beralas tangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulam daya
Gedung akal laut bicara


Memanglah indah kalau digilap tembaga lama. Walaupun telah kotor, lusuh kehijau-hijauan, tetapi kalau digilap ia akan tampak berkilau walaupun hakikatnya ia sudah tua dan usang. Apa sahaja yang mahu kita pandangan cantik, cantiklah ia walaupun hakikatnya buruk pada pandangan lain.

Kita nampak Mahathir dan Dollah atas pentas (walaupun ada yang melihat seakan terpkasa) lalu kita andaikan Melayu dah bersatu, singkatnya andaian kita. Takdir allah swt dalam media “kempen BN” hari ini, akhbar The Star memuatkan di bahagian yang berbeza reaksi Mahathir dan Dollah (yang agaknya tidak tergamak disiarkan oleh Utusan takut terbaca di Bukit Gantang).

Bila ditanya apakah dialog antara beliau dan Mahathir di atas pentas pada hari itu, kata Dollah:

It was so rushed. I don’t remember anymore. (It was) not very significant.

Ia berlaku terlalu pantas. Saya sendiri pun tidak ingat lagi. (Ia sebenarnya) tidaklah penting sangat.


Kemudian dari London, akhbar yang sama bertanya pada Mahathir berkenaan majlis di PWTC itu. Kata Mahathir:

I can shake hands with him but I did not hug as was reported.

Saya boleh berjabat tangan dengan beliau tetapi saya tidak pun memeluk beliau sebagaimana yang dilaporkan.


Malah akhbar berkenaan menambah:

He sought to downplay his appearance with Abdullah saying it was not something important.

Beliau tidak mahu menonjolkan sangat pertemuannya dengan Abdullah itu dengan berkata ia (pertemuan itu) sesuatu yang tidak penting.


Kalau Mahathir dan Dollah sendiri merasakan peristiwa kononnya “bersejarah” di PWTC itu sebagai tidak penting: “not significant” atau “not something important”, mengapa pula kita yang dipaksa untuk menerima seolah ia sesuatu yang sangat besar, bermakna, menyatukan umat Melayu!

Artikel Dr Mohd Azam itu diberi tajuk “hanya BN mampu terjemah mimpi menjadi reality” oleh editor Utusan. Hebat, besar dan megah sungguh tajuknya. Tetapi cuba selak ke muka 9 akhbar yang sama. Penulis pojok “Cuit”, Zaini Hassan pula membentangkan sedutan laporan analisis pemilihan Umno baru-baru ini yang menurut beliau disediakan oleh sekumpulan pakar bebas.

Apakah penemuan analisis itu:

Adalah diyakini PW (politik wang) akan terus menguasai dan membudaya dikalangan perwakilan Perhimpunan Agung Umno ditahun-tahun yang akan datang serta seterusnya akan terus kuat menggugat usaha dan keupayaan barisan pimpinan Umno yang berkelayakan……………..

Dalam analisis itu juga dipetik:

Yakin dan mengetahui secara sedar dan positif adalah lebih daripada separuh iaitu melebihi tahap 50% dari senarai calon berjaya dalam persaingan pemilihan ahli majlis tertinggi (AMT) ke 59 terlibat dan turut mencebur diri dalam amalan PW……..

Ini bukan terbit dalam Harakah atau Suara Keadilan tetapi dalam Utusan Malaysia dan analisisnya pula bukan dibuat oleh orang PAS atau PKR, ia dibuat oleh pakar bebas! Kalau beginilah Umno kini dan beginilah Umno diwaktu mendatang, jangan sesiapa menaruh harapan pada BN untuk menterjemah mimpi menjadi realiti. Malah menjadi tanggungjawab dan amanah pada para pengundi di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai untuk menolak BN kerana mengundi mereka bermakna memperjudikan nasib dan masa depan agama, bangsa dan Negara.

Mungkin Dr Mohd Azam perlu petik bait-bait yang lain dalam puisi SN Usman Awang itu. Kalau Melayu Umno lah yang dimaksudkan, lebih baik kita hidangkan bait-bait berikut:

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Bukit Gantang, Bukit Selambau, Batang Ai ayuh bangkit dari mimpi. Tinggalkan BN undilah Pakatan Rakyat!

4 comments:

Anonymous said...

Nizar yang mendengar kenyataan Tajol itu, bangun meminta penjelasan.

“Di manakah dalam mana-mana transkrip PAS yang menyatakan bahawa PAS nak melaksanakan negara Islam. Saya minta pandangan dan minta jawapan di manakah dalam transkrip PAS, dalam memorandum ke ...dalam Perlembagaan PAS ... ada menyatakan PAS nak melaksanakan negara Islam,” tanya Nizar.

Jawapannya itu disambut oleh Tajol dengan menyatakan, “Saya tahu ramai orang PAS dalam Dewan ini tapi itulah jawapan YAB Menteri Besar (mengenai negara Islam)”.

Saya begitu sedih bila membaca ayat seperti ini,apatah lagi bila saya menonton cd berkenaan,terasa hancur luluh hati saya untuk menyokong PR seperti mana yang saya buat dalam pru yang lepas.

2.Saya betul-betul kagum dengan YB Nizar.walaupon saya sering melihat beliau di apit oleh org cina tapi saya pasti kebijaksanaan nya terserlah.

3.Walaupon ayah saya org kuat ameno tapi tidak memberi kesan pada saya untuk menyokong PAS yang saya pasti akan mendirikan negara ISlam bersama DAP dan Keadilan.

4.Sebab saya menghadiri ceramah di bukit gantang,saya kagum melihat Ngeh dan NGa dalam ceramah beliau boleh memberi salam kepada org islam.

5.Saya juga bangga kerana ceramah mereka diselang seli oleh terjemahan ayat quran.

6.Dan yang paling saya suka ialah TAKBIR yang dilaungkan sewaktu sivakumar berucap di bukit gantang.

7.Walaupon ayah saya kata dulu masa jepun kalah dan org putih nak datang balik bintang 3 memerintah dan banyak membunuh org melayu.

8.ayah saya kata mereka tu serpihan DAP,saya langsung tak percaya.

Pak Nik Bekeng said...

saya terkesan sangat dengan sajak Melayu -SN Usman Awang, kerana ia memaparkan watak melayu dari dulu lagi. Amno memang kena dengan sajak ini. mungkin sajak ini ditujukan kepada ahli dan pemimpin amno?

mut said...

Cantas first round tak habis. Khairy dan Shahrizat tak dijangka menang. So kalau dah menang kena guna cara lain lah.

Dengar cerita, kes MB Perak pun bukan main tukar hakim. Semua parachute (macam Ketua Hakim UMNO). Saya katakan begitu kerana dia tak pernah jadi hakim sebelum ini dimana-mana.

Hai tengok aje lah wayang UMNO. Wayang drama ni kadang-kadang memang la panjang. Bersiri-siri tak ke sudah.

Tapi drama UMNO menentang rasuah ni saya dah muak. Dari si Nangis Mahathir, sampai lah si Najib.

Anonymous said...

wa rase tergelak dan terketawa terbahak-bahak mengenai komen sekor dr malaun kata nama dia "Dr Mohd Azam Rauzan dari Bukit Gantang sampai ke peringkat menulis:

"Pada penghayatan saya segala yang mencakupi peradaban Melayu dapat kita saksikan berlaku di atas pentas Dewan Merdeka PWTC"

Samada cukup akal sekor dr nie or sekadar dr. cacing aje cari makan? kah..kah..kah..kah..kesihan nak glamer ngan dr. tapi haprak jugak dah...oleh itu berhati-hati ngan mereka yang ade title dr. tu...dia ingat dia tahu segala-galanya ke bile ade dr. or phd...poorahhhh lah..dol!