Thursday, April 30, 2009

Jangan gadaikan maruah agama kita

Keputusan kabinet berhubung status agama anak-anak yang ibu-bapanya terlibat dalam krisis perceraian dan pertukaran agama, memang dijangka akan mencetuskan kontroversi yang akhirnya merugikan umat Islam. Rugi di sini bukannya dari sudut politik ataupun kewangan, tetapi dari sudut mempertahankan kesucian agama dan hokum-hakam yang berkaitannya.

Tindakan kabinet yang sangat tidak rasional itu dipercayai bersadurkan kepentingan politik tanpa mengambil kira sensitiviti, pegangan dan amalan umat Islam. Dalam akhbar The Star hari ini, tajuk berita muka 8 nya berbuni:

DAP rapped for failing to rebut Mahfuz

Dalang-dalang pencetus ketegangan kaum dan agama dari kalangan pimpinan MCA mempertikaikan kenyataan Ketua Penerangan PAS, Hj Mahfuz Omar yang mengkritik keputusan kabinet yang beliau anggap tidak bijak itu. Sebelum ini Mahfuz dilaporkan antara lain sebagai berkata:

Ia (keputusan kabinet) tidak demokratik kerana merampas hak ibu bapa ke atas anak-anak mereka. Merampas hak rakyat adalah perbuatan paling tercela dan tidak demokratik. Bila orang-orang Islam marah, Umno dan BN berharap orang-orang bukan Islam merasa bahawa mereka terpaksa berada di bawah kerajaan Umno dan BN juga demi kepentingan kepercayaan mereka.

Dan sehubungan dengan itu Ketua Ulamak PAS Pusat Ustaz Dato’ Mohamed Daud Iraqi dilaporkan sebagai berkata:

Keputusan yang dibuat kabinet di bawah perdana menteri baru jelas bagi menjaga kepentingan survival politik Umno untuk mempengaruhi orang bukan Islam di negara ini. Keputusan dibuat kerajaan BN tanpa merujuk kepada jabatan-jabatan berkaitan hal ehwal agama Islam. Ini jelas menunjukkan betapa lemahnya institusi agama berada di bawah pentadbiran kerajaan BN sekarang.

PAS sebagai sebuah Parti Islam pasti akan menentang keputusan kabinet ini kerana ia bertentangan dengan syarak dan membelakangkan kewibawaan institusi agama dalam negara. MCA tidak perlu menyindiri dan menempelak mana-mana pihak kerana perkara ini wajib ditentang oleh semua umat Islam tak kira PAS, Umno, para Mufti dan alim ulamak atau sesiapa pun.

Keputusan yang bersandarkan kepentingan dan survival politik sehingga membelakangkan maruah agama ini sungguh berbahaya dan perlu diperbetulkan oleh semua kita tanpa mengira fahaman politik atau apa-apa kepentingan lain.

Bukan hanya Mahfuz dan Ustaz Daud Iraqi yang seharusnya berkata begini malah Tok-tok Mufti,para pensyarah dan ahli-ahli akademik, Tok-tok Imam, pemimpin-pemimpin masyarakat, wakil-wakil rakyat, Ketua-ketua kampong seluruh umat Islam dari kampong dan ceruk desa sehinggalah ke istana dan menara pencakar langit semuanya perlu bersatu kerana isu ini membabitkan kepentingan agama kita.

MCA marah DAP kerana kenyataan Mahfuz. MCA sengaja mahu main politik kerana merekalah antara yang melonjak-lonjak keriangan dengan keputusan kabinet ini. MCA tidak perlu membabitkan DAP dalam hal ini, kerana isu ini kerana PAS akan konsisten apabila sesuatu isu itu melibatkan Islam dan akidah umatnya. Pimpinan DAP pun kebelakangan ini sudah ringan bibir mereka memetik dan menggunakan ayat-ayat al Quran bagi menzahirkan kefahaman dan toleransi mereka terhadap Islam. Masalahnya MCA yang sudah sebantal dengan Umno sejak lebih 50 tahun sampai kini tak faham-faham tentang Islam dan terus mahu mencetuskan ketegangan semata-mata kerana kepentingan politik.

Kepada seluruh umat Islam, insaf dan sedarlah kita melalui perkembangan ini. Ingatlah firman allah yang bermaksud:

Kemudian Kami jadikan al Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran al Quran) dan di antaranya ada yang bersikap sederhana,dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata).

(Fatir: 32)

3 comments:

Samad said...

Sdr Roslan dan pembaca,

Jika belum ikuti komen dr MAZA dalam isu ini ;
http://drmaza.com/home/?p=594

AlHadi Tok Ayah Su (atas) said...

Salam hormat!
sudah menjadi lumrah manusia mempunyai naluri sayangkan kepada anak anak tidak kira apa bangsa mahupun apa anutan agama, terkecualilah mereka yang rosak fikiran dan hati sahaja sering kita dengar membuang dan mencampakkan bayi dimerata merata tempat bagaikan sampah.Orang Islam terdidik dengan pancaran cahaya melalui alQur"an dan alhadith juga dijadikan pedoman.Jesteru itu cuba kita perhatikan maksud hadith ini "Dari Abu Daud r.a Sabda nabi Rasulallah S.A.W: setiap kanak kanak yang lahir itu bersih seputih kain bersih,lalu ibubapanya sahajalah yang mencorakkannya untuk mengubah menjadi Yahudi,Nasrani ataupun Majusi".

Dengan ini hak sebagai ketua keluarga ialah bapa,meletak kepada peranan menentukan corak hidup anak anak untuk mendapat didikan sempurna juga ialah kaum keluarga, olih itu jika dilihat para nabi juga dari keturunan kaum lelaki, maka bapalah tempat kata penentu, anak adalah pewaris sebagaimana Nabi Ibrahim a.s memohon kepada Allah untuk mendapatkan zuriat bagi mewarisi agama dan perjuangannya.lalu lahirlah saorang anak yang sabar (Ismail a.s) sehingga keumur yang sanggup(surah AlSaaffaat 99-102).

Kesimpulannya,pemutus kes untuk anutan agama adalah bapa dan tidak kepada ibu,manakala umur sanggup yang dimaksudkan tersebut perlulah diambil kira pada tahap tahap tertentu untuk sianak tadi membuat keputusan sendiri. sekian,wallahhuaklam..!

Anonymous said...

Apakah tindakan PAS terhadap perkara ini.. Bukankah PEGUAM PAS dan AHLI AGAMA yang ARIF dalam perkara ini TIDAK MEMBAWA PERKARA ini ke MAHKAMAH???

Adakah SUARA-SUARA dari PAS itu memang sememangnya hanya GENDANG KOSONG???