Saturday, April 18, 2009

Kurangkan kehadiran polis dalam PRK

Saya sangat terperanjat apabila membaca laporan muka depan akhabr The Star hari ini.Untuk lima pilihan raya kecil terakhir yang dikendalikan iaitu Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Batang Ai dan Bukit Selambau, kerajaan telah berbelanja RM33.4 juta!




sumber: The Star


RM2.4 juta bagi SPR dan RM31 juta dibelanjakan oleh pihak Polis.

Bagi SPR tu kita boleh terimalah, alasan diberikan bagi membayar kakitangan petugas, kos mencetak kertas undi dan yang berkaitan dengannya, pengangkutan termasuk helikopter di Batang Ai dan penginapan petugas. Tetapi mengapa mesti pihak polis berbelanja begitu banyak malah lebih banyak dari belanja SPR sendiri selaku pengurus pilihan raya?

Menurut akhbar tersebut perbelanjaan pihak polis melibatkan kos pusat sementara dan khemah (kebanyakkan yang berhawa dingin), logistik, pengangkutan, penginapan (dah ada khemah, ada pulalagi penginapan), sewa, bekalan letrik dan elaun “outstation”.

Pecahan belanja pihak polis adalah seperti berikut:

Permatang Pauh RM2.5 juta
Kuala Terengganu RM11.5 juta
Bukit Gantang RM7 juta
Bukit Selambau RM5 juta
Batang Ai RM5 juta

Teruk sangat ke ancaman keselamatan sehingga pihak polis perlu berbelanja demikian banyak bagi satu-satu pilihan raya kecil? Bagi saya ini menggambarkan seolah rakyat para pengundi kita ganas dan mengancam dalam satu-satu pilihan raya kecil sedangkan hakikatnya tiada pun yang terbunuh atau tercedera dalam pilihanraya-pilihanraya kecil di Malaysia (kecuali di Lubuk Merbau, Kedah apabila petugas PAS dibelasah dan dipukul oleh orang-orang Umno).

Saya merasakan lagi kehadiran kekuatan pihak polis yang “melampau” besarnya itu memberikan imej buruk buat negara malah mungkin juga ia faktor penyumbang kepada kekalahan BN dalam pilihanraya-pilihan raya kecil yang dimaksudkan. Rakyat melihat Umno-BN sengajamahu menakut-nakutkan mereka, sedangkan rekod pilihanraya kecil di Malaysia lazimnya aman dan terkawal.

Kesimpulannya dalam keghairahan pihak SPR dan lain-lain pihak mahu mengurangkan kehadiran rakyat jelata mengiringi calon semasa proses penamaan calon, saya merasakan lebih wajar kehadiran pihak polis dalam satu-satu pilihan raya kecil pun wajar dikurangkan demi menjimatkan belanja. Jangan sampai Malaysia dilihat sebagai “Police State”, kerana kehadiran dan belanja keselamatan yang melampau besarnya ini, sedangkan ancamannya sangat minimal.

3 comments:

Anonymous said...

salam,
perbelanjaan pihak polis di Kuala Terengganu adalah yang paling banyak jika dibandingkan dengan tempat-tempat lain. Mentang-mentang Timbalan Menteri Dalam Negeri sendiri yang bertanding, habis semua dibelanjakan.

lesongbatu said...

...nak tanya; perbelanjaan ni termasuk kos utk beli undi ker??

...patut le bersungut sgt lak ni sbb asyik kalah. projet tak masyoook!! masa menang dulu dema lupa nak buat analisa kot?

...apa kata parti yg bertanding pulak bentangkan perbelanjaa mereka? mesti lagi membazirkan... kan!...kan!?..

...kalu terbukti membazir elok le jgn bertanding atau kita pakat main latamplong aje le...demi pelihara demokrasi terpimpin... kahkahkahkah

mut said...

Ini jumlah yang belum mengambil kira projek rasuah PRK yang sering ditabur oleh BN! Kalau di Batang Ai sahaja sudah berjumlah RM70 juta.

Jadi sebenarnya berapa jumlah keseluruhan dari wang rakyat dibelanjakan untuk PRK2 ini?

UMNO nampaknya baling batu sembunyi tangan. Mereka menyalahkan PR, sedangkan kroni parti perut itulah yang mengisi tembolok setiap kali PRk berlaku.

RM6 juta untuk sewa khemah di KT? Ni siapa punya kerja? Untungnya confirm boleh retire, beb !!!