Monday, April 10, 2006

ZAM jangan sekadar berani separuh jalan

Tawaran dibuat kononnya dengan rendah diri mengundang MB Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat untuk ke Angkasapuri bagi mengambil bahagian dalam siaran secara langsung Debat Perdana.



Menurut MINGGUAN MALAYSIA:

Jemputan itu dibuat berikutan kesediaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan Datuk Seri Annuar Musa untuk bersemuka dengan Nik Abdul Aziz dalam perdebatan terbuka di RTM

Dan tajuk yang Zam tetapkan adalah membincangkan Rancangan Malaysia Kesembilan dari perspektif Islam.

Sepatut-patutnya kalau jujur dan ikhlas berbincanglah dengan Tuan Guru dulu, kerana beliau MB. Annuar hanyalah seorang Ketua Pembangkang sebagaimana Lim Kit Siang di Parlimen dan Ustaz Azizan di Kedah.

Itu pun kalau betul Zam gentleman. Tetapi sejak bila pula Zam seorang gentleman, seorang yang jujur dan ikhlas? Lihatlah akhbar UTUSAN semasa dizaman beliau.

Hari ini UTUSAN highlightkan tajuk yang Tuan Guru ENGGAN berdebat. Sedangkan yang sebenarnya Tuan Guru menolak untuk berdebat dengan Annuar atas tajuk Rancangan Malaysia Ke Sembilan kerana beliau berpandangan ianya tidak membawa sebarang makna. Lagipun Annuar kalau nak sangat berdebat memang boleh berdebat pun dengan Tuan Guru di DUN Kelantan. Mengapa Zam tak siarkan secara langsung sahaja Sidang DUN Kelantan.

Tuan Guru tidak menolak Debat malah sebenarnya beliau bersedia berdebat ataupun berceramah bukan dengan Annuar tetapi dengan Dolah Badawi malah Zam sekalipun, dimana-mana sahaja dengan syarat disiarkan secara langsung. Kata beliau dari memilih tajuk RMK9 yang lebih merupakan Rancangan BN lebih baik berceramah atas tajuk asas iaitu:

Dasar dan Akidah Sesebuah Negara

Berbalik kepada tawaran Zam yang kononnya berani itu, mengapa tidak dipanjangkan sekali tawaran sedemikian rupa kepada Ketua Pembangkang Dewan Rakyat Sdr Lim Kit Siang. Barulah betul PM Dollah Badawi ONE TO ONE dengan Kit Siang dan disaksikan secara langsung oleh rakyat jelata.

Dan jangan pula lupa siarakan sekali secara langsung Debat Idris Jusoh dengan Ketua Pembangkang Terengganu Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang. Dan juga antara MB Kedah Mahdzir Khlaid dan Ustaz Azizan, Ketua Pembangkang Kedah.

Dan saya cadangkan Zam sendiri bolehlah berdebat dengan Husam Musa atau Hassan Ali ataupun Mat Sabu.

Kalau begitu barulah RTM dan Menterinya betul-betul tampak berani dan terbuka. Ini buat tawaran sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja kemudian ditunjal-tunjal melalui trompet rasminya UTUSAN. Alang-alang mandi biar basah Datuk!

No comments: