Monday, April 17, 2006

Mampukah Islam Hadhari pertahankan moral dan nilai budaya?

Baru-baru ini Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memiliki kuasa untuk memperkenalkan undang-undang kecil bagi mendakwa sesiapa sahaja yang berkelakuan tidak senonoh di khalayak ramai ataupun di tempat awam.

Dengar khabarnya kabinet telah mengarahkan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk mengeluarkan satu garispanduan ekoran keputusan mahkamah tersebut.

Mengapa Kementerian Ong Ka Ting yang diarahkan? Kita akui bahawa hal ehwal PBT terletak di bawah kementerian beliau, namun isunya di sini adalah isu moral, mengapa tidak diserahkan kepada Jabatan Perdana Menteri?

Namun itu bukan isu yang mahu saya ketengahkan di sini, isunya adalah kemampuan Islam Hadhari dalam berhadapan dengan gelombang dan arus yang cuba melakarkan moral dan nilai budaya baru yang jelas tersasar dari landasan dan paradigma Islam.

Dalam akhbar THE SUNDAY TIMES semalam Tan Sri Abu Talib Othman Pengerusi SUHAKAM yang juga bekas Peguam Negara dalam satu temuramah eksklusif telah mengajak masyarakat Malaysia termasuklah umat Islam agar membuat perubahan paradigma dengan kononnya mengikuti arus perkembangan semasa.

Di bawah tajuk:

A KISS IS JUST A KISS: We have to move with the times


YB Fong Po Kuan (DAP Batu Gajah) mencabar
peraturan DBKL apabila membenarkan
dirinya dikucup dihadapan Bangunan DBKL
baru-baru ini

Abu Talib menyatakan bahawa menurut pandangan beliau adalah tidak wajar bagi kita meluluskan undang-undang dan peraturan yang cuba mengawal tingkah-laku moral seseorang.

Beliau menambah dari sudut pandangan hak asasi, memanglah kita perlu menghormati adat dan budaya tempatan, walaubagaimanapun ianya tidak bermakna kita tidak boleh mengikuti perkembangan dan peredaran zaman.

Abu Talib tanpa segan-silu menyatakan:

You have to consider the action in the surrounding environment. It is not acceptable to hug and kiss at a religious ceremony but it may be acceptable to hug and kiss at a marriage ceremony.

Orang yang seumpama Abu Talib inilah yang akan digunakan oleh pihak-pihak tertentu bagi memberikan gambaran yang songsang dan berserabut tentang Islam.

Kebetulan dalam MINGUAN MALAYSIA semalam PM Dollah Badawi semasa merasmikan Seminar Nadwah Ulama Nusantara di Kepala Batas telah dipetik pula sebagai berkata:

Perlaksanaan Islam Hadhari sebenarnya tidak jauh berbeza dengan yang diusahakan oleh golongan ulamak silam iaitu bagi membolehkan masyarakat menguasai ilmu pengetahuan dan membentuk komuniti yang mempunyai KEKUATAN NILAI BUDAYA dan MORAL.

Perhatian harus diberi kepada membentuk dan memperkasakan komuniti tempatan dengan mengunakan pendekatan Islam yang akhirnya melahirkan masyarakat yang mempunyai kekuatan nilai dan jati diri.

Dan dalam seminar yang sama Prof Zakaria Stapa, Dekan Fakulti Penajian Islam, UKM telah mengatakan:

Pendekatan pertama perlu dilakukan oleh ulama ialah memperkukuhkan keimanan masyarakat seperti yang dinyatakan dalam prinsip pertama konsep Islam Hadhari.

Sebab itu Perdana Menteri meletakkan kekuatan iman sebagai prinsip pertama dalam Islam Hadhari kerana dalam masyarakat kita berlaku KEMUFLISAN IMAN.

Dalam isu perlakuan tidak bermoral dikhalayak ramai ini kita bimbang Islam Hadhari seolah cair di dalam asakkan kuat golongan moderat dan liberal yang terlalu rapuh pegangan Islamnya sebagaimana dinyatakan oleh Prof Zakaria, MUFLIS IMAN.

Itu ditambah pula dengan asakkan bertalu-talu masyarakat bukan Islam yang secara berani dan terbuka menyatakan bantahan mereka terhadap sebarang peraturan yang cuba mengawal akhlak orang-ramai di tempat umum. Yang kita tahu DAP dan sebahagian parti komponan BN yang bukan Islam secara terang-terang menolak usaha mengawal moral orang-ramai ini.

Mampukah Islam Hadhari mampu dan berdaya berdiri tegak dalam deruan kencang taufan kontroversi ini? Atau apakah Islam Hadhari akan sesat entah kemana, yang cuma tingal adalah konsep dan dasarnya iaitu di atas kertas sahaja semata-mata?

No comments: