Wednesday, April 12, 2006

RMK9 paku terakhir buat keranda Khir?

Semasa membentangkan Rancangan Malaysia ke (RMK9) di Dewan Rakyat pada 31 Mac lalu Perdana Menteri Dollah Badawi turut menyentuh bab Mempertingkat Sistem Pembekalan Air dan Menangani Banjir.

Semasa menyentuh isu ini, ahli-ahli dewan rakyat ketika itu kedengaran bersorak-sorak seolah tahu pihak manakah yang dimaksudkan oleh Dollah itu.

TV3 pun sejak akhir-akhir ini mengulang-ulang ucapan Dollah pada bahagian tersebut disegmen Beritanya seolah-olah ada maksud tersembunyi.



Berikut adalah teks ucapan Dollah yang dimaksudkan:

Air adalah sumber kehidupan yang amat penting. Apa yang sedang berlaku kepada sumber air di negara ini amatlah menyentuh hati saya, ianya sangat menyedikan.

Pencemaran yang berlaku telah membunuh kehidupan di air. Sungai pada satu ketika dahulu kaya dengan kehidupan seperti ikan, udang dan tuntong yang menjadi sumber bekalan protein memenuhi keperluan manusia. Segala-galanya telah pupus. Kejernihan air sungai menjadi keruh dan kini berbau BUSUK.

Segala bala ini adalah balasan bumi kepada perbuatan zalim manusia yang diperlihatkan oleh ILAHI. Tabiat buruk manusialah yang menjadi pencetus kepada bala yang mungkin terpaksa kita hadapi. Aktiviti membalak yang berlebihan, pencerobohan ke kawasan tadahan air, kerakusan manusia yang tamak kebendaan, perbuatan membuang sampah sarap ke sungai dan longkang, adalah antara puncanya.

Jelas kalau air busuk, aktiviti membalak berlebihan dan pencerobohan ke kawasan tadahan air yang dimaksudkan, cuma satu negeri sahaja yang layak menyandang juaranya iaitu tidak lain dan tidak bukan negeri Selangor.

Adakah sorakkan ahli-ahli dewan itu diarahkkan terhadap Khir Toyo dan kerajaan negerinya?

Adakah bala yang Dollah maksudkan itu merujuk kepada negeri Selangor?

Memang rata-rata performance Khir sebagai MB sungguh mengecewakan. Pihak Berkuasa Tempatan ataupun PBT di Selangor adalah antara yang paling kontroversial sehingga Khir terpaksa arahkan tiap-tiap EXCO menjaga tiap-tiap satu PBT.



Kes Bukit Cerakah, banjir di TTDI dan baru-baru ini banjir lagi di Kelang semuanya berlaku diwaktu Khir adalah MB nya.

Apakah agenda Dollah dan wakil-wakil rakyat BN menelanjangkan Khir demikian rupa?

Apa pun masa depan politik Khir semakin kelam, dan diwaktu dan ketika inilah juak-juak yang mahu melompat ke atas akan menonjolkan diri dan terus membuka dan membongkar lagi pekong Khir sebagaimana yang pernah Abu Hassan lakukan terhadap Mat Taib dulu.

Selamat datang ke Negeri Selangor Maju, bumi cantas-mencantas politik yang paling subur.

No comments: