Friday, April 28, 2006

Pemimpin PAS ditegur pemimpin Umno bagaimana?

Apabila ahli Parlimen PAS kawasan Rantau Panjang, Fatah Harun mengeluarkan kenyataan yang dikira tidak manis didengar dan berbau penghinaan,, ramai pihak yang memberikan reaksi.

Penjelasan yang dipohon Fatah di Dewan Rakyat berbunyi:

Saya minta YB sedar atau tidak bahawa janda ada dua jenis, janda yang kematian suami dan janda yang bercerai. Antara katogeri ini berbeza. Janda yang kematian suami lebih berasa insaf dan memiliki air muka yang beriman. Manakala janda yang bercerai lain sikit sebahagian besarnya GATAL. minta penjelasan.



Tetapi apabila Menteri Besar Pahang Adnan Yaakub yang juga ahli MT Umno membuat kenyataan berikut di Dewan Undangan Negeri Pahang, tak banyak pula yang menumpang memberikan rekasi. Menurut laporan UTUSAN:

Adnan berkata: Sebenarnya surat khabar macam ini, kalau tak keluar (kenyataan berita) saya pun tak apalah, CAN GO TO HELL dengan izin, minta maaflah, maknanya kalau cakap Melayunya PERGI JAHANAMLAH.

Beliau selepas itu menoleh ke arah pemberita di belakang Dewan dan mengangkat tangan sambil berkata: Boleh keluar surat khabar, tulis, Menteri Besar Pahang kata GO TO HELL kepada berita-berita yang tidak tepat.

Saya pun seronok juga esok keluar surat khabar Perdana Menteri panggil: Apa cerita Nan?

Apa yang tak marahnya (sambil membuat gaya memegang telefon), benda yang tidak betul jadi betul, kita hendak biarkan ke kemungkaran, itu mungkar namanya.


Adalah juga kalangan pemimpin-pemimpin kecil yang membuat kenyataan dan mendapat liputan di UTUSAN, tetapi berlainan dengan kes Fatah.

Sehari selepas Fatah mengeluarkan kenyataan beliau itu di Dewan Rakyat, parti beliau sendiri memberikan reaksi.

Pertama Dewan Muslimat PAS Pusat mengeluarkan kenyataan membantah kenyataan Fatah itu yang dikatakan menghina golongan wanita, dan selang beberapa jam Presiden PAS Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang pula mengeluarkan kenyataan menolak kenyataan Fatah atas alasan ianya tidak sensitif serta menjatuhkan martabat kaum ibu. Malah Presiden PAS mengarahkan supaya Fatah menarik balik kenyataan tersebut dan meminta maaf kepada kaum wanita.

Tak cukup dengan itu, dalam akhbar-akhbar tempatan hari ini Mursyidul Am PAS yang juga MB Kelantan Tok Guru Nik Abd Aziz pula mengeluarkan kenyataan berupa teguran kepada Fatah dengan mengatakan:

Kita panggil dewan negeri dan Parlimen yang mulia, jadi bahasa pun mesti bahasa mulia, tok sah bahasa-bahasa buangan dan sampah.

Bagi saya (penggunaan perkataan) laki-laki gatal dan perempuan gatal, ini satu bahasa terlalu kampungan yang tak sepatutnya dibawa ke dalam majlis-majlis yang rasmi.

Demikianlah sikap pimpinan PAS yang saya kira begitu berani walaupun terhadap pemimpin dan kalangannya sendiri.

Berbalik kepada kes Adnan tak dengar pula Dollah Badawi atau Najib memberikan reaksi. Umno sepatutnya tegas macam PAS dalam hal ini.

Apa pun bagi saya dalam hal ini Fatah salah dan Adnan pun salah.

Dalam hal ini PAS dan Umno tidak bersalah.

Jadi kalau pemimpin PAS berani menegur ahli parlimennya secara terbuka dan mendesak agar beliau memohon maaf saya kira pemimpin Umno juga perlu mengambil tindakan yang sama.

No comments: