Thursday, April 20, 2006

Ungku Aziz pilih Selangor sebagai contoh buruk

Semasa hadir dalam siaran langsung di RTM semalam bersama Johan Jaafar dengan topik perbincangan RMK9, Prof Di Raja Ungku Aziz seperti biasa menyuarakan hatinya WITHOUT FEAR OR FAVOUR.

Sesungguhnya demikianlah Pak Ungku sejak dari dahulu sehingga kini, kerana itulah walaupun kadangkala cuba dirihatkan dan disimpan dalam almari oleh beberapa pihak yang tidak senang dengan keterbukaan beliau namun Pak Ungku terus diiktiraf sebagai intelek Melayu yang berilmu dan banyak pengalaman.



Banyak perkara yang disinggung dan disentuh Pak Ungku semalam dan banyak contoh dan perumpamaan, pengalaman dan nasib yang beliau utarakan. Semuanya menarik dan penuh berfakta.

Cuma yang sangat menarik perhatian saya apabila Pak Umgku mengambil negeri Selangor sebagai contoh pengurusan dan pentadbiran yang tidak cekap yang tercemar dengan rasuah dan seumpamanya.

Kata beliau lihat sahaja Selangor, dengan sungai-sungai yang tercemar serta bekalan air yang bermasalah, balak yang dicuri.kesemuanya mendatangkan masalah kepada rakyat.

Mengapa agaknya dipilih Selangor? Teruk sangat keSelangor?

Itu kena Tanya Khir Toyo!

No comments: