Thursday, April 06, 2006

Bila tersepit Khir salahkan PBT nya

Kisah ini bermula apabila para penduduk di Petaling Jaya menghadiri satu sessi taklimat berkenaan cadangan MPPJ untuk meminda sebahagian dari Deraf Pelan Struktur Tempatan MPPJ (RTPJ1) di Dewan Sivik Petalin Jaya baru-baru ini. Majlis taklimat ini diadakan bagi mematuhi Seksyen 12A Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 yang mensyaratkan pihak PBT menadakan perundingan dengan penduduk tempatan sebelum melkasanakan sebarang perubahan ke atas Pelan Struktur di kawasan PBT.

Majlis taklimat itu diketuai Yang Dipertua MPPJ dan para pegawainya serta ADUN-ADUN BN bagi kawasan tersebut. Taklimat awal telah diberikan sendiri oleh Pengarah Perancangan Bandar MPPJ.

Salah satu cadangan yang dikemukakan oleh MPPJ adalah:

Bahawa Lot 11 di Seksyen 52, Mukim Bandar Petaling (yang terletak berhampiran padan letak kereta hentian Putera LRT Taman Jaya) diubah statusnya dari tempat letak kereta ke statyus komersial.

Cadangan ini telah mencetuskan keributan dikalangan para penduduk tempatan yang hadir oleh kerana terdapat sesuatu yang mencurigakan terhadap cadangan ini.

Menurut seorang penasihat undang-undang kepada Persatuan Penduduk yang hadir, MPPJ kononnya mahu berunding tetapi sebenarnya telah pun membuat keputusan.

Lalu didedahkan bahawa MB Selangor sendiri telah hadir merasmikan projek bangunan PJ Exchange ataupun PJX iaitu satu projek bangunan komersial yang akan dibina oleh SBC Corporation. Projek yang diresmikan itu duduk di Lot 11 berkenaan.

Bermakna MPPJ tidak menurut peraturan undang-undang yang ada, melancarkan projek sebelum pun perundingan diadakan dengan penduduk tempatan! Dan yang hadir merasmikan projek HARAM itu adalah Ketua Eksekutif Negeri Selangor sendiri iaitu Khir Toyo selaku MB!

Lalu tercetuslah ketegangan sehingga seorang penduduk bangun memekik:

YOU are really pulling a fraud on all of us
Anda semua cuba menipu kami yang hadir.

Bagaimana kejadian ini boleh berlaku?

PBT cuba menipu dan membohongi para penduduk tempatan, proses undang-undang kononnya mahu dituruti sedangkan sebenarnya projek telah pun berjalan dan dilancar pula oleh MB sendiri.

Menurut para penduduk bunting berkenaan pelancaran PJX itu telahpun dinaikkan dimerata Petaling Jaya siap dengan logo kerajaan negeri.

Lalu apa kata Khir di atas penipuan ini:

Saya tidak di maklumkan yang bangunan ini masih menunggu kelulusan. Saya sedih kerana hanya dimaklumkan statusnya hanya melalui pangilan telefon pada jam 6 petang.

Biasalah saya merasmikan projek-projek yang masih dalam peringkat cadangan, namun ini tidak bermakna ianya cap mohor bai mengelakkan sebaran peraturan yan telah ditetapkan.

Pelancaran ini sebenarnya GIMIK sahaja (menurut kamus GIMMICK bermaksud AKSI PUBLISITI)




Demikianlah keadaan PBT di Selangor serta gelagat dan perangai Menteri Besarnya. Ini Negeri Maju, negeri lain tak tahulah macam-mana.

Dalam hal ini imej Khir Toyo jelas telah tercalar dan sebagai ahli politik yang licik beliau menyedari keadaannya lalu terus melompat mencari mangsa untuk dipersalahkan. MB tak cuai dan tak silap, yang cuai dan silap MPPJ, tutup kes.

No comments: