Sunday, November 20, 2005

Tabik hormat kepada Chif Inspektor Sazalee Adam

Akhbar NST hari ini di muka 9 (sepatutnya letak di muka depan) membawa tajuk:

Policeman says no to RM50,000
Anggota polis mengatakan tidak kepada RM50,000

Menurut laporannya pada hari Ahad lepas pihak polis Bukit Mertajam telah memberkas seorang ketua gangster tempatan yang di beri nama AH THOK.


SAYA ANTI RASUAH

Ah Thok ini yang juga dikenali dengan nama jolokkan MR HIGH TECH adalah taukeh mesin-mesin judi haram tempatan. Beliau dikenelai ramai dengan sering mengenakan jam berjenama mahal dan beliau telah selama hampir dua tahun berjaya melepaskan dirinya dari jaringan pihak polis. Yang bahayanya si Ah Thok ini sering mendabik dada bahawa pihak polis semuanya berada dalam kocek beliau!

Lalu pihak polis akhirnya diketuai Cif Inspektor Sazalee telah berjaya memberkas beliau. Semasa dalam tangan Sazalee si gangster ini dengan berani menawarkan RM20,000 kepada Sazalee agar membebaskan beliau. Angka tersebut kemudiannya dinaikkan sehingga RM50,000 namun Sazalee menolaknya sehingga Ah Thok dikhabarkan menangis terisak-isak.

Sudah pastilah bagi seorang berjawatan Cif Inspektor jumlah RM50,000 itu adalah satu angka yang besar. Barangkali bersamaan dengan dua tahun gaji beliau, namun Alhmadulillah Sazalee lebih mementingkan maruah dan harga diri serta tugas dan tanggungjawabnya kepada negara, berbanding dengan wang haram yang akan mengakibatkan beliau dilaknat dunia dan akhirat.

Syabas Cif Inspektor Sazalee dan mudah-mudahan akan lahir lebih ramai lagi anggota polis yang seumpama beliau.

Walaubagaimanapun satu perkara yang perlu diberi perhatian serius lanjutan dari kes ini adalah adanya usaha ahli-ahli politik tertentu yang telah mebuat panggilan kepada pegawai polis tertentu yang memohan agar si samseng besar Ah Thok ini dibebaskan sebagaimana dilaporkan oleh NST!

Ahli politik berkenaan perlu didedahkan, disiasat dan didakwa. Kalau Sazalee yang memberkas beliau pun cuba disogok dengan RM50,000 saya yakin ahli politik berkenaan turut menerima sogokkan dan perlu dihumban ke dalam penjara sahaja bersebelahan Ah Thok.

Diharapkan pihak polis dan mana-mana sahaja pihak yang terlibat akan segera mengambil tindakan terhadap ahli politik pengkhianat ini. Jangan sembunyikan dari pengetahuan awam. Mereka yang seumpama inilah yang selalu memberi nama buruk kepada pihak polis.

No comments: