Thursday, November 17, 2005


RTM: Rugi terus merudum

Untuk kesekian kalinya sebagaimana diduga Radio Televisyen Malaysia (RTM) menghadapi kerugian lagi. Demikian menurut Timbalan Menteri Penerangan Zainuddin Maidin di Dewan Rakyat siang tadi

Walaupun pendapatan iklan di radionya naik 18.5 peratus namun pendapatan di TV1 dan 2 merosot sebanyak 9 peratus iaitu dari RM75.9 juta bagi tempoh 10 bulan pertama tahun 2004 ke hanya RM60 juta bagi tempoh yang sama than ini.

Nampaknya walaupun Zainuddin dan rakan-rakan bersungguh memeperkenalkan penjanamaan semula bagi RTM namun sambutan terhadapnya tetap dingin.

Apalah lagi sebenarnya mahu diharap dari siaran TV1 dan 2? Siaran-siarannya dari hari ke hari lebih merupakan suara resmi Umno BN semata-mata. Segala isu yang diketengahkan atau yang dipaparkan hanya sadurkan dengan pandangan dan pendirian Umno BN sahaja. Suara dan pandangan pihak yang selain itu semuanya digugur dan disekat.

Kerana itu rakyat lebih cenderung kepada TV3, NTV7 dan 8TV bagi bagi mendapatkan berita dan maklumat berkenaan isu-isu tempatan. Walaupun siaran-siaran ini juga tidaklah sebebas mana namun ada juga diselitkan sini-sana pandangan dan luahan hati pihak ketiga.

Contohnya kalau keluarlah wajah Tok Guru Nik Aziz ataupun Lim Kit Siang ataupun Dr Wan Azizah, sekurang-kurangnya walaupun sekejap keluarlah juga wajah dengan suara-suaranya sekali. Ini sudah pasti sukar malah hamper mustahil diperolehi di RTM!

Demikianlah juga siaran rencana, hiburan, siri agama dan lain-lain. Di RTM khasnya di TV1 dan 2, semua yang disebutkan itu hambar dan boring-boring belaka.

Kerana itulah kadangkala ada orang dengan sinis mengaitkan RTM itu dengan Radio TV Mengampu, Rancangan tiada manfaat, Riuh tak menentu dan macam-macam lagi. Sekali-sekala kita fikir-fikir memang ada juga betul rasanya telahan itu.

No comments: