Thursday, June 30, 2005

MANTAPKAN INSTITUSI PARLIMEN
BERIKAN HAK RAKYAT MENGIKUTI PERSIDANGANNYA


Perdana Menteri berkata kerajaan sedang dan telah mengambil langkah-langkah bagi memantapkan institusi Parlimen sebagai badan legislatif tertinggi dalam negara.

UTUSAN melaporkan Pak Lah berkata di Dewan rakyat semalam:

Parlimen juga merupakan forum demokrasi unggul negara yang berfungsi menyuarakan pandangan hasrat rakyat Malaysia

Sesungguhnya ahli-ahli Dewan Rakyat dan secara tidak langsung ahli-ahli Dewan Negara merupakan wakil rakyat Malaysia di Parlimen. Mereka terutama ahli-ahli Dewan Rakyat dipilih secara langsung oleh rakyat bagi mewakili mereka untuk menyuarakan hasrat, pandangan dan masalah di kawasan mereka masing-masing.

Saya yakin siapa pun pasti mahu melihat Parlimen Malaysia menjadi forum yang terunggul di negara untuk mendebatkan permasalahan rakyat disamping menggubal undang-undang yang sesuai untuk rakyat.

Namun rakyat juga berhak mengikuti perkembagan yang berlaku di dalam Parlimen. Setelah mereka mempraktikkan hak mereka memberikan mandate kepada wakil masing-masing, padan sangatlah sekiranya mereka juga diberikan hak menilai prestasi wakil masing-masing. Dan tidak ada cara lain yang lebih sesuai melainkan disiarkan secara langsung persidangan di Parlimen untuk ditontoni oleh rakyat bagi membuat penilaian tersebut.

Apa gunanya kita ada bangunan Parlimen yang tersergam indah dengan hiasan yang mahal-mahal tetapi rakyat di luar tidak mengetahui apa yang berlaku di dalam. Kalau pun ada sekadar apa yang pihak kerajaan mahu mereka mendengar dan mengetahui, selebihnya digelapkan dari pengetahuan rakyat.

Kalau benar-benar mahu FIRST WORLD PARLIAMENT Pak Lah kenalah berani-berani membuat pembaharuan seumnpama ini, cakap saja macam Khir Toyo tak guna.

No comments: