Friday, June 24, 2005

SOTHI HERO KAUM INDIA

Apakah isunya?

Pihak kerajaan melalui syor Malaysia Medical Council MMU ataupun Majlis Perubatan Malaysia telah bertindak menarik-balik pengiktirafan yang diberikan terhadap ijazah perubatan dari Crimea State Medical University (CSMU) di Ukraine.



Apakah akibat langsung dari tindakan itu?

Bermakna pengiktirafan yang diberikan pada tahun 2001 itu apabila ditarik balik bermakna semua pelajar Malaysia yang sedang menuntut tidak lagi akan diberikan pengiktirafan oleh kerajaan, dan ijazah mereka jika diperolehi akan menjadi sia-sia.

Berapa orang pelajar Malaysia menuntut di sana?

Menurut laporan seramai 1,100 orang.

Mengapa kerana isu ini Timbalan Menteri MIC S. Sothinathan digantung?

Ianya bermula apabila Ketua Pembangkang membawa usul membincangkan tindakan penarikan balik pengiktirafan ini di Parlimen pada 21 Jun lalu. Kit Siang di dalam ucapannya sebagaimana terkandung dalan hansard dewan rakyat mempertikaikan tindakan pihak kerajaan.



Kata beliau pihak kerajaan sendiri yang memberi pengiktirafan pada tahun 2001 dan hasilnya kini ia menjadi satu-satunya universiti yang menempatkan pelajar Malaysia teramai yang mengikuti kursus ijazah perubatan. CSMU menjadi tumpuan ramai warga Malaysia menghantar anak-anak mereka oleh kerana perbelanjaannya antara yang termurah.

Belanja untuk mengikuti kursus ijazah perubatan di sana adalah sebanyak RM100 ribu berbanding RM250 ribu bagi IPTS tempatan ataupun RM400 ribu di Australia, RM500 ribu di Kanada dan RM630 ribu di UK.

Jadi mengapa tiba-tiba pengiktirafan ini ditarik balik? Jika ada kekurangan dari segi kualiti atau seumpamanya banyak lagi tindakan yang boleh diambil selain dari terus menarik-balik pengiktirafan seumpama ini yang akan mengakibatkan ramai pelajar terkandas.

Kit Siang turut memaklumkan dari jumlah pelajar yang menuntut di sana 231 pelajar Melayu, 220 Cina , 581 India dan 25 lain-lain.

Jelas dari ratio di atas lebih 50 peratus pelajar yang terlibat adalah dari kaum India. Dan sudah pastilah wakil-wakil rakyat berbangsa India begitu bterpanggil untuk membicarakan isu ini demi membela anak bangsa mereka.

Contohnya wakil DAP Ipoh Barat M Kula Segaran ketika membahaskan usul ini berkata:

Saya rasa Tuan Yang Dipertua kita perlu tahu baha kebanyakan masyarakat India adalah dari lower income group dan juga ramai di antara bangsa lain, Cina dan Melayu yang tidak ada pilihan tetapi perlu dapat satu saluran sahaja hanya boleh dihantar ke Crimea. Bagilah galakan kalau kerajaan tidak ada tempat (dalam universiti tempatan) taka pa, biar mereka pergi ke sana untuk melanjutkan pelajaran, ini anak-anak kita, anak-anak Malaysia.

Tetapi Timbalan Menteri Kesihatan Dr Abdul Latiff Ahmad apabila menjawab bagi pihak kementerian tidak langsung mengambilkira pandangan ahli-ahli lain. Malah dengan sombong menyinggung perasaan kaum-kaum lain termasuklah pemimpin tertinggi MUC apabila beliau nerkata:

Kalau ada pemimpin sebuah parti dalam komponan BN mengatakan bahawa tindakan ini adalah semata-mata untuk mengurangkan kapasiti etnik India unutk menjadi doktor, itu tidak benar sama-sekali.

Dan beliau terus melakukan provokasi apabila mengatakan:

Jangan kita libatkan etnik. Kalau hendak libatkan etnik ada 200 lebih pelajar-pelajar Melayu yang sedang belajar di CSMU (Tepuk) Apakah kerajaan tidak mahu, orang-orang Umno tidak mahu lihat perkara ini? Tetapi kawan-kawan kita dalam Umno menyokong kerana UMNO IS THE CUSTODIAN OF QUALITY (Tepuk)

Provokasi dan kesombongan inilah yang telah MEMBAKAR hati dan perasaan Sothi. Sebagai seorang wakil rakyat berbanga India dan Setiausaha Agung parti India terbesar dalam negara. Sudah tentulah maruah bangsanya tercabar dan sebagai seorang pemimpin yang bermaruah beliau terpanggil untuk membela diri.

Walaupun duduk di bangku kerajaan sebagai Timbalan Menteri Sothi telah mengambil risiko demi mempertahankan maruah dan harga diri bangsanya, Sothi berkata:

Sebenarnya ini buka isu emosi atau apa tetapi di CSMU ini kita tahu semua ini adalah satu perkara dan fakta yang benar. Kita ada lebih daripada 500 pelajar India lebih kurang 50 peratus. Jadi sebagai satu parti (MIC) yang bertanggungjawab untuk memastikan kepentingan masyarakat Inida di negara ini terbela memang adalah tugas kita untuk memberi pandangan.

Di satu peringkat Sothi dengan keras berkata:

Cakap yang benar (kepada Timbalan Menteri Kesihatan). Jangan kata yang tidak benar.

Itulah isunya dan akibat bertindak demikian Sothi digantung 3 bulan oleh pihak kerajaan. Kata Timbalan PM beliau digantung kerana isu melanggar etika bukannya atas kes perkauman.
Bagi saya Sothi bertindak berani dan membuktikan beliau sanggup berkata yang benar walaupun terpaksa memikul risiko seumpama ini. Hairan wakil Umno tak pula demikian malah sebagaimana terbukti dalam hansard pada hari itu menjerit-jerit dan marah-marah pada Sothi dan Kula Segaran. Tak siapa yang bangun membela nasib 231 orang pelajar Melayu yang terbabit. Malah wakil-wakil Umno telah menyokong penuh tindakan ini!

No comments: