Monday, June 13, 2005

MUZAKARAH:
UMNO KATA TIADA JEMPUTAN RASMI

Mukatamar Tahunan PAS ke 51 yang lalu berakhir dengan tawaran untuk bermuzakarah dengan Umno khususnya berkenaan konsep Islam Hadhari. Dan saya percaya tajuk muzakarah ini sekiranya berjaya diadakan bolehlah diperluaskan lagi skopnya yang penting untuk mengusahakan agar kedua-dua parti terbesar dalam negara ini agar dapat duduk berunding dan berbincang khasnya berkenaan nasib dan masa depan Islam dalam negara.



Setiausaha Agung Umno Radzi Sheikh Ahmad apabila diajukan persoalan adakah Umno bersedia untuk menjayakan muzakarah ini beliau berkata Umno belum dimaklumkan lagi secara rasmi.

Oleh itu memandangkan Umno perlukan makluman secara rasmi maka saya mencadangkan agar PAS segera mengutuskan surat rasmi. Kerana pasti beberapa round perundingan lagi akan berjalan sebelum sesuatu yang konkrit dapat diusahakan.

Biarlah kita jujur dan ikhlas dalam membicarakan permasalahan yang berlarutan menghantui umat Islam dalam negara ini. Islam sekarang diperingkat memerlukan sangat pembelaan demi memastikan survivalnya. Lakukanlah sesutu demi memartabatkan agama suci ini serta mempertahankan akidah kita masing-masing.

Contohnya jika ada yang berkesempatan menonton siaran AGENDA di Astro semalam betapa kalangan ahli panel yang terdiri dari orang Islam sendiri mengutuk dan memperlekehkan peruntukkan agama dan menjadikan isu hukum seolah-olah satu bahan persendaan. Inilah jadinya apabila kita longgar dalam mempertahankan maruah Islam, Pengarah JAWI dan bekas Imam Besar Masjid WP yang hadir sebagai ahli panel ternyata gagal menangkis dan mempertahankan Islam. Sehingga seorang ahli panel wanita Islam yang juga kolumnis akhbar THE SUNDAY MAIL boleh menyatakan secara terbuka bahawa tidak seharusnya ada larangan terhadap meminum arak kecualilah ke atas mereka yang mabuk dan kemudiannya mengganas!

Umno dan PAS perlu menggariskan secara terbuka komitmen masing-masing untuk membela dan memartabatkan Islam. Biarlah tertulis di dalam rekod akan keinginan dan hasrat masing-masing, agar rakyat boleh tahu dan membuat penilaian. Kalau kita sama-sama komited kearah agenda yang sama, alhamdulillah tetapi kalau kita masih berbalah dan berbeza, maka biarlah rakyat juga yang memutuskan akhirnya, tak perlulah lagi kita berselindung-selindung.

No comments: