Tuesday, June 21, 2005

MASA KHUSUS UNTUK WANITA DI KOLAM RENANG
BUKAN ALASAN AGAMA

Akhbar-akhbar tempatan sejak akhir-akhir ini membuat liputan meluas tentang kemasukan besar para pelancong dari Timur Tengah ke Malaysia. Pada tahun lepas sahaja dianggarkan negara menerima 165,000 pelancong dari destinasi ini.

Kerajaan Malaysia berhasrat untuk mempertingkatkan lagi jumlah kemasukan pelancong dari Timur Tengah ini dengan memperkenalkan beberapa langkah untuk menarik minat mereka. Ini kerana para pelancong dari Timur Tengah ini dikatakan berbelanja kira-kira RM5,780.00 seorang di Malaysia.



Antara langkah kerajaan adalah menggalakkan komplek-komplek membeli-belah beroperasi sehingga jam 2 pagi kerana meraikan budaya masyarakat di sana yang gemar membeli-belah sehingga lewat malam.

Namun apa yang ingin diulas di sini adalah pengumuman yang dibuat oleh Timbalan Menteri Pelancongan Zahid Hamidi sebagaimana yang dimuatkan dalam akhbar THE STAR di bawah tajuk

Pool time for women only
Waktu di kolam renang untuk wanita sahaja

Kata Zahid:

To attract more Middle East tourists some hotels had already allocated time for women to swim from 6pm to 9pm. Some West Asians were MORE SENSITIVE and having a women only time for pools would encourage them to visit Malaysia.

Untuk menarik lebih ramai pelancong Timur Tengah beberapa hotel telah pun memperuntukkan waktu renang untuk wanita iaitu dari 6 petang ke 9 malam. Sebahagian mereka dari Asia Barat LEBIH SENSITIF dan memperuntukkan waktu untuk wanita sahaja di kolam-kolam renang akan menggalakkan mereka mengunjungi Malaysia.

Inilah realiti hidup di Malaysia hari ini. Kita tidak lagi melihat sesuatu permasalahan ataupun isu itu dari perspektif dan kacamata Islam. Contoh ini menunjukkan kesediaan pihak kerajaan merobah peraturan demi memperolehi keuntungan kewangan. Kita seolah terlupa bahawa tuntutan untuk waktu renang berasingan ini bukannya kerana budaya tetapi sebenarnya kerana hukum Islam terang-terangan mengharamkan pendedahan aurat dikhalayak ramai.

Tetapi oleh kerana kita mengejar Islam Tamadun yang cuma mengejar limpahan keuntungan tanpa memberikan keutamaan ataupun pertimbangan terhadap aspek agama maka demikianlah jadinya kita ini. Bersedia dan sanggup melentur dan meminda apa sahaja peraturan dan syarat asalkan boleh untung sudah. Sampai bila kita akan begini?

No comments: