Wednesday, June 29, 2005

SELANGOR NEGERI MAJU 2005
KHIR PENIPU?

Kerajaan Negeri Selangor diberitakan akan membuat pengisytiharan Selangor sebagai sebuah negeri maju (developed state) pada 31 Ogos 2005 ini, 15 tahun sebelum Wawasan 2020 iaitu tahun dimana Malaysia dijangka mencapai status yang sama.

Khabarnya beberapa juta RM akan dibelanjakan untuk menjayakan sambutan besar-besaran itu kelak. Menurut akhbar THE SUN hari ini dalam ruangan CITIZEN NADES, beberapa penulis sedang dicari oleh pihak tertentu untujk menulis beberapa siri artikel berkenaan status Selangor Maju ini untuk disiarkan sempena perayaan tersebut. Upah untuk tulisan puji-pujian dan sanjungan terhadap Selangor dan pemimpinnya itu sahaja dijangka menelan RM1 juta.

Solanya benarkah Selangor akan mencapai status NEGERI MAJU pada 31 Ogos ini? Siapakah yang memberikan pengesahan status tersebut?


KHIR PEMBOHONG?

Dalam Laman Web MB Selangor Khir Toyo dilaporkan sebagai berkata bahawa pengesahan status NEGERI MAJU ini disediakan oleh NPC (Pusat Produktiviti Negara) yang membuat kajian bersama UIA dan UITM. Kata beliau:

Kerajaan (Selangor) memilih NPC kerana ia merupakan sebuah badan berkanun di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI) yang juga merupakan institute berkembar (partner institute) kepada International Institute fro Management Development Switzerland. IMD merupakan penyelaras dan penerbit, The World Competitiveness Yearbook.

LOGO IMD

Benarkah Selangor tersenarai mengatasi Republik Singapura dalam bab pendidikan universiti? Malah menurut kajian itu Selangor mengatasi Malaysia sendiri dalam bab ini (sedangkan Universiti yang terunggul dan tersohor di Malaysia iaitu Universiti Malaya terletak di Kuala Lumpur, bukannya Selangor).

Benarkah dari sudut pencapaian ekonomi berdasarkan 75 petunjuk Selangor mencatakan pencapaian 20 tertinggi dalam dunia iaitu 58/75 berbanding 64/75 untuk Singapura, 64/75 untuk Denmark dan 56/75 untuk New Zealand?

Bukan kita tidak berbangga kiranya Selangor benar-benar memperolehi pencapaian sedemikian rupa, akan tetapi adakah pencapaian ini benar-benar diperolehi atau sekadar dicipta oleh kalangan tertentu semata-mata untuk mengaburi mata rakyat?

Apa yang mengemparkan adalah laporan akhbar THE SUN hari ini yang mempertikaikan kenyataan MB tersebut dan sekaligus mempertikaikan status NEGERI MAJU yang dimaksudkan. Pemberita THE SUN Maria J Dass telah mengemukakan pertanyaan kepada IMD di Switzerland berkenaan kesahihan maklumat ini dan berikut antara jawapan Ekonomis Kanan IMD Suzanne Rosselet Mc Cauley:

I must admit to being very surprised for two reasons: first, we DO NOT cover THE STATE OF SELANGOR in the WCY (World Competitiveness Centre) rankings, only Malaysia. Second, with a Google search, I came across the announcement that you refer to and the article mentions ranking positions that do not correspond to any rankings that we have for Malaysia. So I have no idea where they are getting these numbers from.

Saya mengakui turut terperanjat oleh kerana dua sebab: pertama, kami TIDAK SEKALI-KALI membuat liputan terhadap NEGERI SELANGOR di dalam ranking WCY (Pusat Persaingan Dunia), hanya Malaysia. Kedua, melalui carian di Google, saya memperolehi pengisytiharan yang dimaksudkan berkenaan artikel yang menyebut darihal tahap pencapaian yang sebenarnya tidak selari dengan sebarang pencapaian yang kami ada untuk Malaysia. Saya tidak tahu dari mana mereka memperolehi angka-angka ini.

Kalau institut berkembar, penyelaras dan penerbit WCY sendiri menafikan maklumat ini bermakna Khir Toyo telah jelas membohongi rakyat dan status NEGERI MAJU yang megah diwar-warkan itu kini sangat-sangat diragui!

Menurut laporan THE SUN lagi Timbalan Ketua Pengarah NPC Dr Ab Wahab Muhamad telah memaklumkan bahawa NPC sekadar melakukan kajian dan membuat perbandingan dengan 29 negeri lain dengan jumlah penduduk kurang dari 20 juta. NPC mengakui sebagaimana dilaporkan oleh akhbar tersebut:

The title FULLY DEVELOPED STATE never existed and has never been awarded by the Swiss institute or the NPC. The NPC just used the Swiss model to collate information.

Gelaran NEGARA MEMBANGUN SEPENUHNYA tidak pernah wujud malah tidak pernah dianugerahkan oleh institute Swiss itu ataupun NPC sendiri. NPC sekadar menggunakan model Swiss itu untuk mengumpul maklumat.

Jelas dengan kenyataan-kenyataan di atas banyak persoalan perlu dijawab oleh Khir, jangan bercakap berdegar-degar mengakui sesuautu yang hakikatnya tidak wujud. Sekiranya Khir benar berbohong maka beliau perlu bertanggungjawab terhadapnya. Jangan sekadar ghairah membelanjakan wang berjuta menyambut sesuatu yang tidak ada, kelak bukan rakyat Selangor malah seluruh dunia akan ketawa besar dan memandang serong kepada kita. Imej negara tercalar semata-mata kerana pembohongan Khir!

No comments: