Tuesday, June 07, 2005

TERJEMAHKANLAH HASRAT PARA PERWAKILAN

Muktamar PAS ke 51 telah pun selesai sudah. Keputusannya pemilihannya pun telah diketahui umum. Dan para perwakilan pun sudah pasti telah sampai selamat ke destinasi masing-masing.

Setelah debu-debu muktamar kembali berlaboh ke bumi, maka PAS bersama saf kepimpinan barunya perlu segera bergerak ke hadapan, memikul amanah dan kepercayaan yang telah diserahkan oleh para perwakilan kepada mereka.

Bagi saya keputusan pemilihan pada muktamar yang ke 51 itu bukannya mencerminkan ketidakpuasan hati jauh lagi kebencian para perwakilan terhadap mana-mana pimpinan yang telah digugurkan. Bagi ahli-ahli PAS semua saf kepimpinan disayangi dan dihormati cumanya pemilihan kali ini mendesak mereka untuk memutuskan hala-tuju parti, masadepan parti setelah tercedera teruk dalam pilihanraya umum yang lalu. Dan ini merupakan satu kerja serius yang perlukan pertimbangan yang penuh berhati-hati. Individu tidak penting yang penting adalah kelangsungan dan survival parti.


GAMBAR HARAKAHDAILY

Pemilihan kali ini menuntut mereka memilih yang terbaik dari kalangan yang baik-baik belaka bagi mengisi jawatan-jawatan tertinggi yang terhad. Saya pasti mereka telah memilih dengan penuh tanggungjawab dan dengan satu niat iaitu mahu menyaksikan parti ini kembali bangun mengepalai gerakan perjuangan Islam dalam Negara.

Rata-rata para perwakilan dilihat berpuas hati dengan saf kepimpinan yang baru ini. Satu pasukan yang seimbang antara yang tua dan muda, antara yang berpendidikan agama dan bukan agama. Dari lulusan doktor falsafah di bidang Islam sehinggalah doktor falsafah dibidang sains politik dan doktor perubatan. Terdapat jurutera, peguam, ahli ekonomi dan pengurusan. Ringkasnya gandingan yang mantap dan hebat yang mana Umno pun tidak mampu lahirkan.

Oleh itu para perwakilan telah menyatkan hasrat mereka, kini segala-galanya terletak pada saf pimpinan yang baru. Terjemahkanlah hasrat para perwakilan itu, bukitkanlah kemampuan masing-masing. Kini nasib dan masadepan Islam terletak ditangan anda sekalian. Jangan hampakan harapan kami dan seluruh umat Islam yang prihatin.

(Terima kasih kepada sdr/i yang telah menyumbang artikel untuk membantu Ustaz Nasha tempoh hari, kini giliran Ustaz Nasha pula untuk menunaikan harapan kita semua ke arah memperkasakan parti dan perjuangan)

No comments: