Wednesday, June 22, 2005

PAS DI FASTFORWARD KAN DI TV1

Katalah apa sekalipun tapi bagi saya Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS telah berjaya mengharumkan nama parti dan membanggakan keseluruhan ahli, para pendokong dan mereka yang bersimpati dengan PAS melalui siaran langsung rancangan FASTFORWARD di TV1 malam tadi. Ini reaksi jujur yang saya pasti dikongsi bersama oleh semua yang menyaksikan siaran tersebut termasuklah rakyat Malaysia pada amnya.

Dalam masa 1 jam yang terhad itu Ustaz Nasha telah berjaya menyentuh dan mengulas dengan baik beberapa isu besar termasuklah darihal prinsip dan perjuangan PAS, corak kepimpinan PAS, hubungan dengan masyarakat bukan Islam, isu Anwar Ibrahim disamping mempertahankan rekod kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu serta isu amanat Haji Hadi.

Sekiranya para pemanggil yang memanggil untuk mengemukakan soalan secara langsung pada malam tersebut dikira pemanggil bebas maka sahlah PAS telah menerima pengiktirafan dan rating yang baik dalam masa yang begitu singkat. Seorang pemanggil dari Selayang, Gopi Krishnan umpamanya telah menyatakan kekagumannya melihat Ustaz Nasha mampu menjawab soalan dengan tenang dan baik malah beliau mengakui tidak menyangka yang PAS memiliki pemimpin yang seumpama ini (mampu bertutur dan berinteraksi dengan baik dalam Bahasa Inggeris).

Rata-rata penampilan Ustaz Nasha malam tadi membuktikan kesedian PAS untuk memainkan peranan lebih serius dalam arus perdana politik tanah air, dalam berbagai isu tidak setakat hal-hal yang berkaitan dengan agama sahaja sebagaimana yang mahu digambarkan secara jahat oleh pihak lain. Dan ini cuma dapat diperolehi kiranya PAS bersedia bersikap lebih terbuka dengan melibatkan diri dalam pelbagai forum, perbincagan dan perundingan sebagaimana siri FASTFORWARD ini.

Tahniah Ustaz Nasha, mudah-mudahan lebih ramai lagi pemimpin PAS akan menyiapkan diri untuk mengambil bahagian dalam acara seumpama ini.

No comments: