Wednesday, November 10, 2004

KISAH ANAK TUN DR MAHATHIR

Cerita ini mungkin dah agak basi. Beberapa hari lalu dilaporkan yang rumah anakanda bekas PM, Dr. Mahathir (yang memperkenalkan dasar Bersih Cekap dan Amanah serta Kepimpinan Melalui Teladan) yang bernama Mirzan telah dirompak, namun saya yakin tidak ramai yang mengetahui butir terperinci darihal kejadian rompakan ini.


MIRZAN DAN PAK LAH

Rumah Mirzan dimana? Rumahnya di Arbutus Road, Arbutus Road dimana? Bukan di Kg. Medan, bukan juga di Kg. Melayu Subang atau di Balakong. Arbutus Road ini terletak di waterfront di West Vancouver, Kanada. Nilainya sekitar Dolar Kanada $ 5.4 ke $ 6.9 juta (boleh beli lebih 600 unit rumah kos murah bernilai RM25,000 seunit!)

Berapakah nilai barangan yang telah dirompak? Menurut Polis tempatan di sana jumlah nilai barangan yang telah dicuri adalah sekitar Dolar Kanada $600,000.00. Nilai tukaran 1 Dolar Kanada bersamaan 3.1 Ringgit Malaysia, oleh itu nilai yang dicuri lebih kurang RM1.8 juta.

Barangan yang telah dicuri adalah, kereta SUV BMW X5 nombor plet 862 AAA milik Mirzan bernilai RM360,000 2 helai baju "fur coat" jenama Fendi bernilai RM310,000 satu (lebih mahal dari 6 biji Proton Wira 1.5 limited edition baru) dua jam Rolex bernilai RM90,000 satu (bersamaan gaji seorang pegawai kanan untuk 1 setengah tahun jika gaji pegawai tadi RM5,000 sebulan), dua hiasan rumah berupa hasil kraftangan bernilai RM60,000 (boleh beli "fully furnished" rumah kos murah RM25,000 sebanyak 2 unit).

Mirzan anak Dr. M ini telah berkahwin dengan anak jutawan terkaya di Indonesia iaitu Lim Sioe Liong, kawan baik Pak Harto yang terkenal dengan syarikat Salim Group. Demikianlah alkisah orang kaya Malaysia yang bapanya bekas PM Malaysia. Kekayaan Mirzan rata-rata diperolehi semasa bapanya memegang jawatan PM Malaysia.

Apa salahnya, dia pandai berniaga, wallahualam.

(petikan dari laporan akhbar The Vancouver Province - Jumaat 5 November 2004)

No comments: