Thursday, September 18, 2008

Simpati buat Pak Sheih

Saya ingin merakamkan simpati kepada kawan saya Syed Azidi yang lebih dikenali sebagai blogger Kickdefella kerana ditahan polis semalam. Menurut laporan beliau ditahan di bawah Akta Hasutan kerana disyaki menggunakan blog beliau untuk menghasut rakyat. Alhmadulillah ISA tidak digunakan terhadap beliau.

Saya mengharapkan agar pihak polis segera menyelesaikan siasatan dan kembalikan beliau kepangkuan keluarga. Jika ada asas maka dakwalah beliau di mahkamah terbuka bagi memberi peluang kepadanya membela diri.

Saya sebenarnya lebih mengenali arwah bapa Sheih iaitu Allahyarham Kolonel Syed Abd Aziz semasa sama-sama menceburkan diri dalam perniagaan dahulu, semoga Allahyarham ditempatkan dikalangan mereka yang soleh insyallah.

Dengan perkembangan yang serba tegang kebelakangan ini saya ingin menasihatkan kawan-kawan agar berhati-hati ketika mencetuskan penulisan khasnya di alam maya ini. Segala gerak dan cetusan kita itu kini sentiasa dipantau. Sebagai penulis yang bertanggungjawab kita semua sedar akan risiko yang menunggu kita, sekiranya yakin maka silakan, tetapi awas jangan sampai melanggar peraturan dan undang-undang kecuali kita bersedia menghadapi implikasinya. Berhati-hati bukannya bererti takut atau bacul, tetapi membuat perkiraan dan perhitungan semasak-masaknya, jangan meluru atau menerpa tanpa terlebih dahulu lihat kiri dan kanan.

Saya yakin ramai kita di sini menulis dengan ikhlas dan lebih mengharapkan ganjaran dikemudian hari kelak. Mudah-mudahan sumbangan kita itu beroleh pahala dan menyumbang ke arah perjuangan mulia yang sama-sama kita galas ini.

3 comments:

Anonymous said...

INI MESTI PASAL BENDERA TERBALIK NI, MARAH SANGAT MEREKA TAPI NEGARA KU KU, TAK MARE PLAK?

Anonymous said...

Negara Ku Ku....Melayu mudah lupa

Anonymous said...

peringatan untuk semua blogger, guna akal dan pertimbangan semasa menulis, baru kelasss...janbgan duk main tabur fitnah...

apa khabar tuanku raja petra?