Wednesday, September 24, 2008

Menjejaki Lailatul Qadr

Allah swt berfirman:

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar

(al Qadr: 1 -5)

Kini dipenghujung Ramadhan, tumpuan bagi mereka yang terus kekal komited dengan bulan ibadat yang penuh barakah ini adalah meninjau dan mencari-cari malam yang lebih baik dari seribu malam yang dijanjikan oleh Allah swt kepada hamba-hambaNya itu.

Maka bertungkus-lumuslah mereka yang taat dan patuh padaNya untuk mengejar malam yang menjanjikan 1,000 ganjaran itu. Bayangkan terserempaknya rombongan malaikat Jibril dengan kita sedang kita dalam keadaan khusyu dan ikhlas tunduk dan mengabdikan diri padaNya.

Bayangkan juga jika kita dalam keadaan lalai, leka apalagi sedang pula bermaksiat dan mengingkari tuntutan dan kehendakNya, moga dijauhi oleh Allah swt.

Fasa terkahir Ramadhan ini menjanjikan pembebasan dari azab api nereka ke atas mereka yang benar-benar taat dan menjiwainya. Termasukkah kita dikalangan mereka yang dimaksudkan itu, atau adakah kita sekadar berlapar dan berdahaga menjalani ibadat puasa tanpa sebenarnya beroleh apa-apa ganjaran pun?

Apakah perasaan anda jika dikurniakan Allah berjumpa dengan malam ini?

Yang penting kita terus kekal berada di atas landasannya. Sebagaimana kita menghayati dan menjiwai bulan yang penuh barakah ini, kita penuhi dengan tanda komitednya kita pada perintah dan ajaranNya, maka begitulah juga sepatutnya kita tidak kiralah samada di waktu Ramadhan atau di luarnya.

Iktibarnya adalah bahawa tidak ada “short cut” untuk beroleh ganjaran dari Allah swt. Ia perlu dibuktikan dengan komitmen dan istiqomah. Kejayaan tidak akan menjadi milik mereka yang gopoh dan gelojoh, apalagi menafsirkan tuntutan agama menurut akal dan kemahuannya semata-mata.

Moga-moga anda bertemu dengan Lailatul Qadr

No comments: