Monday, September 29, 2008

Bersihkan Hari Raya dari kekotoran dan murka Allah

Sekiranya anak bulan Syawal kelihatan lewat petang ini bermakna kita akan berhari raya esok, jika tidak maka malam ini adalah tarawih yang terakhir buat kita tahun ini. Begitu cepat sekali masa berlalu, subahanallah.

Suasana Eidul Fitri sudah pastilah diselubungi dengan kegembiraan. Sanak-saudara dan kaum-kelurga serta sahabat-handai akan kunjung-mengunjungi, bermaaf-maafan dan bergembira. Dan lazimnya sepanjang bulan Syawal ini bukan sahaja kaum keluarga dan individu yang bergembira, tetapi badan-badan korporat, institusi, dan NGO juga turut tidak mahu ketinggalan.

Seacara tradisinya badan-badan ini akan menghulurkan bantuan dan sumbangan kepada rumah anak-anak yatim, orang tua dan kurang upaya serta warga miskin sebagai sebahagian dari tanggungjawab sosial mereka terhadap masyarakat. Memang langkah seumpama ini wajar dialu-alukan.

Walaubagaimanapun sekali lagi saya mahu mengingatkan (rasa saya setiap tahun saya paparkan di sini) agar semua kita prihatin dan mengambil-berat akan pihak mana yang terlibat dalam program dan aktiviti seumpama ini. Pastikan yang syarikat-syarikat yang terlibat dengan industri yang diharamkan oleh syarak seperti arak, judi dan lain-lain tidak terlibat dalam program seumpama ini.

Magnum, Sports Toto, Genting, Carlsberg, Guiness Anchor umpamanya tak perlulah melibatkan diri dalam aktiviti seumpama ini. Bayangkan betapa besarnya dosa kita apabila mengizinkan syarikat-syarikat ini menaja perayaan Hari Raya atau menjamu anak-anak yatim sempena Hari Raya ini. Saya berharap pihak berkuasa agama dan kerajaan tidak kiralah kerajaan pusat atau negeri-negeri agar mengambil tahu akan hal ini, jangan sampai terlepas pandang.

Malah bank-bank riba’ juga sepatutnya dipantau. Sekurang-kuranya tunjuklah ketelitian kita dalam hal-hal seumpama ini, saya percaya beratus lagi syarikat dan badan korporat yang boleh dilibatkan dari kita menagih simpati pada syarikat dan industri yang diharamlan oleh Allah swt ini.

3 comments:

Anonymous said...

Tuan Roslan,

Alhamdulillah kapal & anak kapal Bunga Melati Dua telah dibebaskan dan dalam perjalanan pulang ke tanah air.

Takbir!

-Pro-Islamis-

Anonymous said...

Bro tlg tengok-tengokkan komen di malaysia today berkenaan statement TGHA dalam ceramah di Dungun quoted by mStar.intipatinya ialah mengenai mp majoriti muslim.

Anonymous said...

Wajarlah kalau Roslan berpendapat perbuatan sedekah atau corporate social responsibility (CSR) bagi "Magnum, Sports Toto, Genting, Carlsberg, Giness Anchor umpamanya" dan bank-bank yang mengamalkan riba seperti Citibank, CIMB, Public Bank, HSBC, dsbnya termasuk syarikat insurans tertentu patut dihentikan untuk "rumah anak-anak yatim, orang tua dan kurang upaya serta warga miskin".

Sekurang-kurangnya, janganlah dihalang agar anak-anak yatim, orang tua dan orang kurang upaya serta warga miskin BUKAN ISLAM daripada mendapat bantuan daripada mana-mana pihak sempena musim perayaan ini. Harap-harap juga sedekah (yang halal di sisi Islam) sampai jua ke golongan yang kurang bernasib baik, tanpa mengira bangsa, kaum dan agama.

Sekian.