Tuesday, September 27, 2005

Duit haram jangan disalurkan untuk kebajikan

Perkara seperti ini acapkali berlaku. Dalam keghairahan pengurus, pentadbir ataupun pemegang amanah rumah kebajikan ataupun anak-anak yatim memungut dana untuk organisasi masing-masing, kadang-kadang perkara penting seperti ini tidak dipedulikan.

Yang sedihnya rumah kebajikan, rumah anak yatim dan seumpamanya itu diurus dan diselenggarakan oleh orang-orang Islam sendiri. Dan penghuninya samada kebanyakkan ataupun rata-rata adalah orang Islam belaka.


Anak kecil yang tak tahu sumber hadiahnya

Mengapa kita tidak prihatin dan berhati-hati dalam hal sumber dana yang kita terima itu? Walaupun sebesar mana mungkin dana yang disalurkan namun kalau berpiunca dari sumber yang haram, ianya tetap haram jua.

Tidakkah Allah swt telah berfirman dalam surah al Baqarah 172:

Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik, yang halal, yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepada Allah.

Malah di sana terdapat hadis Rasulullah saw yang bermaksud:

Dari Saad bin Abi Waqas Radiallahuanhu ia berkata, wahai Rasullullah serulah kepada Allah untuk menjadikan aku orang yang mustajab dengannya, bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, wahai Saad, perbaikilah makananmu, nescaya kamu menjadi orang yang dikabulkan doanya. Demi jiwa Muhammad dalam genggaman-Nya, sesungguhnya seorang hamba yang memasukkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya, maka tidak akan diterima amal kebajikannya selama empat puluh hari. Dan barangsiapa yang daging dalam badannya tumbuh dari yang haram dan dari hasil riba, maka api Neraka lebih layak baginya. (Riwayat Al-Imam At-Tabarani).

Semalam sebagaimana yang diterbitkan oleh Buletin Utama TV3 dan disiarkan dalam BERITA HARIAN hari ini, Persatuan Yayasan Harapan Kanak-Kanak Malaysia (YHKM) yang penaungnya adalah isteri TPM dilaporkan mengaih-agihkan bantuan peralatan sekolah iaitu beg, kasut dan pakaian seragam sekolah kepada 785 murid daripada 14 rumah anak yatim, di samping sumbangan yang salah sebuah penyumbangnya adalah Berjaya Group.

Berjaya Group yang dimiliki Vincent Tan disenaraikan oleh Bursa Malaysia sebagai syarikat yang tidak berlandaskan syariah, bermakna core activity ataupun aktiviti utama syarikat berkenaan melibatkan aktiviti yang haram (judi, riba, makanan haram dan seumpamanya).

Salah sebuah syarikat di bawah Berjaya Group adalah Berjaya Sports Toto, yang terkenal sebagai teraju industri perjudian negara!

Sesungguhnya bagi mereka yang prihatin ini bukanlah kali pertama syarikat-syrikat yang terlibat dalam aktiviti haram dibenarkan menyumbang untuk badan-badan seperti ini. Tambahan dibulan-bulan puasa dan menjelang Raya kita akan melihat berbondong-bondong syarikat-syarikat korporat termasuk yang hasilnya haram mahu membuat kerja amal dengan menyumbang kepada mereka yang kurang upaya.

Sepatutunya pihak kerajaan melalui JAKIM dan pihak berkuasa agama negeri-negeri memantau perkara ini khasnya yang melibatkan rumah kebajikan, rumah anak yatim dan seumpamanya yang dihuni oleh orang-orang Islam. Jangan kita pula menjadi tali-barut mengizinkan hasil haram ini turun menjadi darah daing mereka yang telah sedia suasah.

Banyak lagi syarikat gergasi lain yang diluluskan oleh lembaga penasihat syariah Bursa Malaysia, mengapa perlu kita pilih yang haram?

No comments: