Tuesday, August 30, 2005

Dr. M : Penasihat yang nasihatnya tidak diperlukan

Akhbar THE STAR semalam mendedahkan tajuk eksklusif di muka depannya:

Dr M returns cars to Proton (Dr M pulangkan kereta-kereta ke Proton)

Dilaporkan ekoran kekecewaannya dengan perkembangan yang berlaku di dalam Proton, Penasihat Proton itu telah memulangkan kesemua kenderaan milik Proton yang diberikan untuk kegunaannya iaitu 7 semua sekali termasuklah VW Touareg, sebuah kenderaan pacuan 4 roda 4WD dan VW Phaeton serta beberapa siri Proton Waja.



Kekecewaan ini dikesan sejak dari penamatan perkhidmatan CEO Proton Tengku Mahaleel dan kemudiannya isu pengimportan kenderaan impot yang berleluasa yang didakwa menjejaskan jualan kenderaan tempatan.

Dari perkembangan tersebut jelas nasihat-nasihat Dr M sudah tidak diterima dan diambil kira lagi. Dahlah itu dalam akhbar-akhbar tempatan hari ini Dr M sendiri mendakwa sebagaimana dilaporkan dalam THE STAR:

I don’t know whats going on in Proton. I have no communication with them. I can only advice if I know something is happening.

Saya tidak tahu apa yang sedang berlaku di Proton. Saya tidak dihubungi. Saya cuma boleh memberikan nasihat sekiranya saya tahu apa yang sedang berlaku.

Demikianlah rintihan Dr M berkebetulan disaat negara mahu merayakan ulangtahun kemerdekaannya yang ke 48 esok. Nampak gaya Tun pun tak lamalah akan kekal menyandang jawatan Penasihat, kalau nasihat Penasihat pun dah tak diperlu, bermakna ia satu petanda bagi beliau untuk melepaskan jawatannya itu ataupun kelak akan dilepaskan darinya.

Malah bila ditanya adakah beliau masih Penasihat Proton secara sinis Dr M menjawab:

Ya, saya masih lagi penasihatnya, setahu sayalah.

Demikianlah hari-hari terakhir Dr M di Proton. Merdeka!

No comments: