Monday, November 01, 2004

Peistiwa Tak Bai

TAK BAI SUARA TOK GURU DITENGGELAMKAN

Pagi tadi semasa pejalanan ke pejabat saya sempat mendenga Berita IKIM. Salah satu tajuk beritanya adalah berkenaan Peistiwa Berdarah di Tak Bai. Rakyat Malaysia khususnya yang berada di Kelantan diminta agar tidak emosional dan sebaliknya bertenang ekoran tercetusnya peristiwa malang tersebut.

Rayuan ini menurut Berita IKIM dibuat oleh Pengerusi Badan Pehubungan Umno Kelantan yang baru - Annuar Musa.

Mengapa IKIM memetik kenyataan Annuar? Annuar dalam protokol negeri sekadar anggota pembangkang DUN Kelantan, bukan pun Ketua Pembangkang. Dalam hal sepenting ini yang melibatkan negeri yang bersempadan dengan Tak Bai, mengapa tidak diminta pandangan dari Menteri Besar Kelantan sendiri?

Sedangkan dari segi status dan kedudukannya rakyat di Patani dan sebahagian besar negeri-negeri di Selatan Thai lebih mengenali dan menghurmati Tok Guru MB Kelantan. Malah Tok Guru MB telah beberapa kali menjadi tamu stesen radio di Selatan Thai dan diberi kebenaran berceramah di masjid-masjid di sana.



Jelaslah sekianya kerajaan Malaysia serius mahu turut membantu menenangkan suausana yang tegang di sana sebagaimana dicadangkan Pak Lah maka tidak ada tokoh lain yang lebih sesuai dari Malaysia melainkan Tok Guru MB Kelantan sendiri.

Dalam suasana yang tegang sebegini eloklah kepentingan politik diketepikan, dan kepentingan ummah diutamakan. Radio IKIM pun kalau benar ghairah mahu mempromosikan Ketua Umno yang baru eloklah diberi segmen percuma untuk beliau dan bukan melalui publisiti muahan sebegini.


No comments: