Tuesday, November 30, 2004

ADA KE IMAM MUNAFIQ DAN FASIQ DI SINI?

Saya tertarik dengan artikel bertajuk:

LOONY MALAYSIA: Imam Munafiq and Fasik

yang ditulis oleh RAJA PETRA KAMARUDIN di dalam laman webnya Malaysiatoday di http://www.malaysia-today.net

Di dalam artikel tersebut beliau mengulas darihal pengambil-alihan ataupun pertukaran kuasa pentadbiran dan pengurusan masjid-masjid dari anak-anak kariah kepada Jabatan ataupun pihak berkuasa agama sebagaimana yang berlaku di seluruh negara kini.

Yang menariknya ulasan beliau kemudiannya tertumpu pula kepada isu ketulusan dan keikhlasan serta keberanian menegakkan kebenaran dalam konteks pengambil-alihan ini. Dalam erti-kata lain kesungguhan pengambil-alihan ini mestilah disertakan dengan keihklasan dan ketulusan bukannya dengan niat lain apalagi niat jahat.

Beliau memberi contoh di mana adanya Mufti dan Imam Besar yang sepatutnya sentiasa telus dan berani dalam apa keadaan sekalipun telah memilih untuk membisu apabila berada dalam suatu majlis maksiat. Malah yanglebih memeranjatkan lagi apabila beliau memberi contoh adanya Imam Besar yang MAKAN RASUAH! Kata beliau:

I have met no less than two contractors who undertake cleaning and maintenance work at Masjid Negara (Nasional Mosque) who complained they have to pay the imam and bilal kickbacks for contracts awarded to their companies. One even showed me the contract document and allege that the ex-Masjid Negara Grand Imam who stood for elections in Permatang Pauh personally asked him for RM40,000 as commission for a two-year cleaning contract in late 2003.

Subhanallah kalau benarlah sebagaimana yang ditulis, maka celakalah Imam Besar berkenaan dan pasti beliau akan menerima hukuman jika tidak di dunia di akhirat kelak oleh mahkamah Allah swt.


No comments: