Tuesday, July 14, 2015

Iktibar dari ":Low Yatt"

Peristiwa hitam di Low Yatt menjadi bualan hangat satu dua hari ini.

Rakan-rakan sekolah saya di Sabah melalui group whatsapp turut tidak ketinggalan berkongsi komen sungguhpun mereka jauh terpisah oleh Laut Cina Selatan. Demikianlah kerana satu insiden kecil seluruh negara dikejutkan dengan kemarahan dan kekesalan.

Saya perhatikan ramai yang terbawa-bawa dengan kejadian yag mereka sendiri tidak tahu asal puncanya, tetapi menokok-tambah sehingga mencetuskan ketegangan kaum yang Alhamdulillah telah pun dibendung.

Saya mengirim mesej tersebut kepada rakan-rakan saya di Sabah itu dan mahu berkongsi dalam posting ini:

Nobody in their right frame of mind would support the hooliganism that we saw in KL (referring to the Low Yatt incident). Hooliganism and mob rule has no racial colour.

Tidak ada sesiapa yang siuman yang akan menyokong tindakan samseng yang sama-sama kita lihat di KL (merujuk kepada insiden di Low Yatt). Tindakan samseng dan huru-hara sesungguhnya tidak kenal warna kulit.

Chinese, Malay, Indian or Kadazan if they indulge in such acts they don’t actually represent any race or religion but themselves.

Cina, Melayu, India atau Kasazan, sekiranya mereka terlibat dalam tindakans sedemikian mereka sebenarnya tidak mewakili mana-mana agama atau kaum tidak diri mereka sendiri.

Their stupidity and shallow intelligence supersede their race and religion.

Kebodohan dan kedangkalan pemikiran mereka mengatasi apa sahaja bangsa dan agama yang mereka wakili.

(To be fair bros) A Malay guy was beaten to pulp by the Chinese traders in Low Yatt……opppsss see I’m addressing them by race and similarly in the video we see (uploaded in the WA group) here a large group of Malays and I was told including Sabahans residing here beat up a group of Chinese  in their car such barbaric act and opppsss again im addressing them by race.

(untuk berlaku adil saudara-saudara) Seorang Melayu telah dibelasah terusk oleh sekumpulan peniaga Cina di Low Yatt……opppsss lihat saya telah merujuk mereka mengikut bangsa masing-masing, dan begitu juga dalam video yang kita tonton (dimuatt naik dalam WA group ini) ini sekumpulan besar Melayu termasuklah saya diberitahu warga Sabah yang menetap di sini (KL) telah membelasah sekumpulan Cina di dalam kereta mereka, tindakan tidak berperikemanusiaan ini dan opppsss sekali lagi saya menyebut mereka menurut bangsa masing-masing.

Bros there are millions of Malays here and the mob that we saw don’t represent them.  They only represent failed upbringing and irrational intelligence.

Saudara-saudara, terdapat jutaan orang Melayu di sini (Semenanjung) dan kumpulan samseng yang kita lihat itu sesungguhnya tidak mewakili mereka (orang-orang Melayu). Mereka hanya mewakili sekumpulan yang gagal dididik dan memiliki keupayaan pemikiran yang tidak rasional.

And the Chinese traders that beat up the Malay boys are equally the same. They dont represent the actual civic Chinese that we everyday see and know.

Dan peniaga-peniaga Cina (di Low Yatt itu) yang membelasah budak-budak Melayu (dalam insiden berkenaan) juga sama. Mereka tidak mewakili masyarakat Cina yang sivik yang sebenarnya kita Nampak dan lihat sehari-hari.

As a responsible Malaysian I am ashamed by the incident as well but if we start pointing fingers to race or religion then we are no better than them.

Sebagai warga Malaysia yang bertanggungjawab saya sunggu malu dengan insiden berkenaan namun jika kita turut terlibat dalam menuding jari kepada agama dan bangsa mereka yang terlibat amaka apa bezanya kita dengan mereka.

Let us pray for a better civic and civil Malaysia regardless of race or religion.

Marilah sama-sama kita mendoakan sebuah Malaysia yang sivik dan dipenuhi dengan masyarakat sivil yang tidak mengenali perbezaan kaum atau agama.

Let this be a bitter lesson to us all. Once we take the law into our own hands we breed anarchism. Lets return to the rule of law.

Biarlah insiden ini menjadi satu pengajaran yang pahit buat semua. Apabila sahaja kita mengambil undang-udang mengikut kemahuan sendiri, kita sesungguhnya telah mengundang suasana anarki. Kembalilah kita kepada keadulatan undang-undang.


No comments: