Tuesday, March 12, 2013

Kisah wira kita yang menyayat hati (12/3/13)


Tragedi di Sabah masih mencatatkan kematian di pihak kita. Terbaru seorang anggota tentera terkorban menjadikan bilangan seramai 9 telah terkorban.
Telah dua hari saya ikuti laporan khas akhbar NST, pengalaman wira kita yang berada dalam tragedi di Kg Simunul yang telah mengorbankan 6 wira kita serta beberapa lain tercedera.

Sayu hati saya membaca pengalaman ngeri mereka, bayangkan jika kita yang berada dalam situasi cemas itu. Ambillah masa untuk membaca dan mengikuti sendiri pengalaman sebenar wira-wira kita itu. Betapa dengan ganas dan tidak berperikemanusiaan mereka diperlakukan termasuklah mayat-mayat yang terkorban.
"Then there was a lull in the fighting. I looked back and this was when I saw the terrorists striking my brothers with their barong (a knife resembling a cleaver used in the Philippines) repeatedly.They were already badly wounded. I did not hear any sound coming from them as they were being hacked," the officer, not more than 30, said.

(Kemudian tembak menembak berhenti tiba-tiba. Saya toleh ke belakang dan ketika itulah saya ternampak para pengganas menetak saudara saya dengan “barong” (sejenis parang yang berasal dari Filipina) berulang-kali. Mereka ketika itu sudah luka parah. Saya tidak mendengar sebarang suara dari merejka ketika mereka ditetatk,” kata pegawai yang berusia tak sampai 30 tahun itu.)
Ya Allah betapa kejamnya mereka. Dan bayangkan betapa kacaunya jiwa mereka yang melihat peristiwa ngeri dan menyayat hati itu dengan mata kepala mereka sendiri.

Tataplah maklumat yang tepat dan benar ini dan jadikanlah ia iktibar.
Anda boleh ikuti laporannya di http://www.nst.com.my/nation/general/font-color-red-exclusive-from-lahad-datu-font-my-comrades-were-slaughtered-1.233122

Semoga keamanan segera kembali di tanahair kita. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka yang terkorban dan mententeramkan jiwa anggota keluarga mereka.

2 comments:

tunagulana said...

Kjaan BN UMNO harus dipertanggungjawab kerana lembab bertindak, projek IC

Anonymous said...

begitulah hendaknya perasaan kita bila melihat dimana saja kekejaman berlaku dalam bentuk apa sekali pun situasi apa sekali pun kejam tetap kejam