Saturday, March 14, 2009

Punah apabila terbuka tidak bertempat

Ada pandangan yang mengatakan di Malaysia ini kita harus bertolak-ansur, kalimah ALLAH itu bukan hak eksklusif kita, ia patut dibenarkan diguna oleh mana-mana agama pun. Itu membuktikan keterbukaan kita. Walaupun ada ulamak yang berpandangan bahawa suasana setempat tidak memungkinkan ia dibenar melainkan mengundang fitnah dan kekeliruan.


Ahhh…..itu ulamak ortodok. Minda tertutup, serbannya terlalu ketat sehingga otaknya tidak mampu berfungsi dengan baik.


Kalaulah agama ini logik akal semata-mata……..

Kerana itu Saidina Ali r,a menidakkan. Katanya kalau agama terbina atas logik akal semata-mata niscaya khauf (stokin kulit) itu disapu pada tapaknya.


Kita tidak perlu pergi jauh untuk melihat betapa mudahnya ia dikelirukan (dan dipersenda serta dipermain). Berkunjung sahaja ke Malaysia Today di http://mt.m2day.org/2008/content/view/19151/84/

dan berikan pandangan anda. Kerana taksub dengan polemik ini ada dikalangan mereka secara terang-terangan mempermain-mainkan kesucian agama kita.


Tiada lagi hormat atau segan, kerana apa kerana kita yang membuka pintu pagarnya!


Sila baca komen berikut yang dimuatkan dalam laman web berkenaan:

Chew on this ... Just an analogy but it speaks of ignorance, just the same.

A couple, Ahmed and Layla, preparing for their wedding, meet with
their Mullah for counseling. The Mullah asks if they have any last
questions before they leave. Ahmed asks, "We realize it's tradition in
Islam for men to dance with men, and women to dance with women. But, at our
wedding reception, we'd like your permission to dance together."

"Absolutely not," says the Mullah. "It's immoral. Men and women always
dance separately."

"So after the ceremony I can't even dance with my own wife?"

"No," answered the Mullah, "It's forbidden in Islam."

"Well, okay," says Ahmed, "What about sex? Can we finally have sex?" "Of
course!" replies the Mullah, "Allah Akbar! (GOD is great) Sex is OK within
marriage, to have children!"

"What about different positions?" asks the man.

"Allah Akbar! Mafi Mushkila (no problem)," says the Mullah. "Woman on top?"
Ahmed asks.

"Sure," says the Mullah. "Allah Akbar. Go for it!"

"Doggy style?"

"Sure! Allah Akbar!"

"On the kitchen table?"

"Yes, yes! Allah Akbar!" "Can I do it with all my four wives together on
rubber sheets with a bottle of hot oil, a couple of vibrators, leather
harnesses, a bucket of honey and a porno video?"

"You may indeed. Allah Akbar!" "Can we do it standing up?"

"No, absolutely not!" says the Mullah."

"Why not?" asks the man.

"Because that could lead to dancing!"

Agak-agaknya apa pula ulasan dan alasan mereka yang heboh berkeras mahukan keterbukaan yang tak bertempat?

10 comments:

Syeikh Al-Hafiz said...

Saudara,
Inilah masalahnya apabila kita terlalu jual murah kepada bangsa dan agama lain hanya kerana ingin menagih undi pilihanraya. Menjual kalimah Allah untuk politik adalah perbuatan yang sangat khianat.

Anonymous said...

sayu rasanya apabila ada orang dari parti islam sendiri yang beria-ia menyokong parkataan allah diguna oleh agama lain,seperti terjadi di Parlimen.

Anonymous said...

Sapa la agaknya yang jual murah kepada bangsa dan agama lain berkenaan dengan isu ini ek?

sedangkan Kerajaan Persekutuan yang mewartakan perkara ini dalam perlembagaan.

Kesian kesian

Anonymous said...

Kalimat ALLAH hanya utk org Islam.

Assalamualaikum
Tuan Roslan,

Saya rasa saya ingin menjauhkan diri drpd parti PAS yg dulunya memperjuangkan Islam tetapi kini selepas diuji oleh ALLAH dgn sedikit kemenangan sudah mula ingin menonjolkan tolenrasi dgn org lain hatta hak org Islam sendiri. PAS amat lantang dgn isu anti rasuah dan penyelewengan tetapi amat lunak bila berdepan dgn isu HINDRAF . Kini bila isu kalimat ALLAH menjadi perbincangan, siapakah didalam PAS yg boleh berdiri dan bercakap secara terang, tanpa berselindung dan tanpa berbunga-bunga bahawa cadangan gereja Kristian ini adalah satu lagi usaha terancang mereka yg telah dipertingkatkan strateginya demi untuk mengkristiankan umat Melayu di Malaysia.

Mengapakah hanya JAKIM dan NGO Islam yg kecil shj lantang mempertahankan kemurnian istilah ini tetapi tidak dikalangan org PAS yg seperti tidak mahu dilihat keras dan ekstrem oleh org lain.

Ustaz PAS disurau sering mengajak org ramai utk menyertai demonstrasi walaupun utk isu remeh dan duniawi spt tol dan PPSMI tetapi bila berhadapan dengan kalimat ALLAH, mereka hanya bercakap seperti didalam kelambu, berbisik-bisik dgn orang sebelah.

Sudahlah UMNO telah menggadai agama, PKR pula memperalatkannya. PAS pula bagaimana jadinya?

Jangan sehingga anda-anda didalam PAS yg dianugerahkan ALLAH dgn ilmu agama dilaknat oleh-Nya kerana mengejar tuntutan undi dan duniawi semata-mata spt yg selalu diperkatakan oleh ustaz PAS terhadap ustaz UMNO dahulu. Na'uzubillah.

Rayuan saya kepada ulama dan ustaz didlm PAS, bangunlah. Gerakkanlah umat melayu utk bangun menentang cadangan kalimat ALLAH utk kegunaan semua agama.

Jangan sehingga saya dan kebanyakan org Melayu yg cintakan Islam sudah hilang kepercayaan kepada parti PAS. Lihat shj akhbar Harakah dan Harakahdaily. Hanya cerita tentang politik kepartian tetapi tidak untuk manfaat Islam.

Maaf jika terkasar bahasa.Sampaikan salam kpd Tuan Guru Hj Hadi Awang.

Anonymous said...

Allah = alif lam lam ha

God = Tuhan ( apabila di melayukan )

Persoalannya:
1. Kenapa pihak terbabit mahu menggunakan perkataan Allah apabila menterjemahkan kedalam bahasa melayu.Kenapa tidak menggunakan perkataan TUHAN. Sedangkan perkataan TUHAN adalah lebih tepat lagi.

Anonymous said...

sifat allah tidak menyerupai sesuatu... tidak memerlukan kepada sesuatu...

kenapa allah perlukan nama...?

adakah kerana kita tidak atau kurang faham tentang islam dan tuhan kita sendiri ... kita dengan sewenang-wenangnya menyalahkan orang lain...?

Anonymous said...

Saya bekas penganut Kristian yang kini telah menjadi Muslim.

Penggunaan Allah dalam agama kristian ini setahu saya telah wujud seawal kedatangan kristian di tanah melayu..malah sejak nabi Isa/jesus/yesus pn term Allah digunapakai! kenapa baru sekarang, di malaysia dilarang? perlu kita faham kristian juga asalnya agama samawi, tuhan yang sama disembah iaitu Allah. Malangnya ajaran kristian mula terkeluar daripada landasan apabila diperkenalkan konsep triniy oleh paul! Memang hak orang kristian untuk menggunapakai term Allah. Itu kita sebagai orang Islam kena faham.

Hal ini tiada kaitan dengan keterbukaan atau ketertutupan. Umat Nabi Isa yang dipanggil kristian itu terlebih dahulu mendengar term 'allah' berbanding umat melayu di Malaysia.

Umat Kistian memang telah menyeleweng, Tetapi hak untuk menggunakan term 'alah' itu masih hak mereka!

Alahai...teramatlah defensif umat Melayu kita.

Naza

Anonymous said...

setuju dengan encik naza...

jika mengguna pakai bukti2 sejarah... hak keatas nama allah memang bukan secara esklusif milik "umat islam"...

perintah allah adalah supaya menyampaikan seruan islam... bukannya mencari-cari jalan untuk membuat kerosakan...

al israa':110. Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaul husna (nama-nama yang terbaik) dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam shalatmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua itu."

al a'raaf:180. Hanya milik Allah asmaa-ul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.

Anonymous said...

kalau nak guna Allah, kenapa tak guna Isa, Musa, Daud, Sulaiman dalam Bible? Kenapa guna Jesus/Yesus, Moses, David, Solomon?

Aku rasa ramai geng2 Kristian sokong PPSMI, yang tolak PPSMI cuma apek-apek je. Alang2 dah sokong PPSMI, ajar je lah Bible tu dalam English. Lagi fasih peribumi Sabah Sarawak Bahasa Inggeris maka lagi senang diorang nak mengglobalkan diri. Sains dan Maths nak BI, tapi Bible nak BM.

Kenapa ye?

Anonymous said...

mungkin orang kristian beriman dengan ayat ni...

ad dukhaan:58. Sesungguhnya Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu supaya mereka mendapat pelajaran.

strategi dakwah... dengan bahasa yang difahami...

masalah sekarang dakwah ISLAM yang lemah... bukannya kehebatan agama kristian...

p/s:ibubapa sibuk bekerja... tinggalkan anak dengan amah indonesia yang pegangan islamnya belum tentu boleh diyakini...