Monday, April 11, 2005

RM8 JUTA KOS MASJID HADHARI
BISTARIKAH RAKYAT TERENGGANU?

Beberapa minggu lalu semasa mengunjungi Kuala Terengganu Perdana Menteri telah mengumumkan pembinaan TAMAN TEMA ISLAM HADHARI ataupun ISLAMIC CIVILISATION THEME PARK yang dijangka siap dalam tempuh 3 tahun. Antara keistimewaan taman ini kelak adalah pembinaan 21 replika bangunan dan monumen bersejarah Islam termasuklah pembinaan sebuah MASJID KACA KRISTAL TERAPUNG di atas Sungai Terengganu. Harganya RM200 juta!


PAK LAH TERPAKU MELIHAT KEHEBATAN TERENGGANU

Belum selesai rakyat Terengganu memikirkan manfaat bangunan dan monumen berkenaan untuk mereka tiba-tiba mereka dikejutkan dengan satu lagi pengumuman sensasi.

Kali ini giliran MB Idris Jusoh pula. Kata beliau sebuah masjid baru akan dibina di Jertih yang akan diberi nama MASJID ISLAM HADHARI. Masjid yang akan dilengkapkan dengan pelbagai kemudahan canggih termasuklah pusat sumber, pusat teknologi maklumat dan komunikasi itu (dan warung teh tarik) dijangka bernilai RM8 juta!

Bermakna dalam tempuh tidak sampai 30 hari telah diumumkan oleh kerajaan Islam Hadhari Terengganu Bistari perbelanjaan sekitar RM208 juta untuk pembinaan replika bangunan, monumen, masjid kristal dan masjid baru di Jertih. Dalam sekelip mata RM208 juta dijangka dibelanjakan, cekap sungguh kerajaan baru ini.

Solanya terbelakah nasib dan hidup rakyat kebanyakan yang masih susah dan hidup serba kekurangan itu? Terubatkah kesusahan mereka dengan bersolat di Masjid Kaca Kristal ataupun Masjid Islam Hadhari apabila siap dibina kelak? Selain berjuta yang dirancang dibelanjakan untuk pembinaan bangunan-bangunan mewah ini, berapa banyak pula yang dibelanjakan untuk manfaat rakyat secara langsung?

Masih ramai lagi rakyat Terengganu yang hidup susah. Semasa kerajaan PAS (yang memerintah sekitar 4 tahun) dahulu pernah dikesan para pekerja ladang milik kerajaan negeri di Kemaman yang hidup dalam keadaan serba dhaif sejak lebih 20 tahun. Tiada bekalan air ke kuaters ladang mereka kecuali sebatang sungai keruh yang dijadikan sumber kegunaan harian, samada meminum, masak ataupun mandi.

Pernah dimaklumkan yang jika para pekerja dan keluarga mereka ini mahu mandi-manda, maka terpaksa dilakukan ketika hari telah gelap kerana sekurang-kurangnya mereka tidak akan perasan pada keruhnya warna air yang digunakan.

Sudahkah bekalan air bersih tiba ke kuarters mereka? Ini belum lagi kita membicarakan darihal keadaan kuarters mereka dan lain-lain kemudahan hidup. Ini baru satu ladang, bagaimana dengan rakyat biasa lain yang hidup di pendalaman?

RM208 juta ini saya yakin lebih bermakna buat mereka dari Masjid Kaca Kristal dan Masjid Hadhari, wallahualam.

No comments: