Sunday, April 24, 2005

POLITIKKAN DEMAM KEPIALU:
MENGAMBIL KESEMPATAN ATAS NESTAPA RAKYAT

Demam kepialu dikesan di Kelantan sejak awal bulan ini. Ianya dikatakan berpunca dari jualan makanan di gerai ekspo yang terletak berhampiran Stadium Sultan Muhammad ke IV di Kota Bharu. Setakat ini sebanyak dua kematian dilaporkan akibat dari penyakit tersebut. Dan menurut BERNAMA setakat jam 4 petang hari Sabtu sebanyak 310 kes dilaporkan dengan 88 sah mengidapnya manakala 213 lagi disyaki mengidapnya.

Demikianlah kedudukannya di Kelantan.Menurut ruangan Analisis Massa di dalam MINGGUAN MALAYSIA hari ini di bawah tajuk TEGURAN NIK AZIZ BENAR:

Mungkin ada diantara kita akan melihat kenyataan itu dari segi politik dan kembali menuding jari bahawa apa yang berlaku disebabkan kegagalan kepimpinan kerajaan negeri.

Tetapi jika hujah itu diketengahkan ia bukan sahaja tidak benar malah tidak akan mampu menyelesaikan masalah yang berlaku sekarang.

Wabak penyakit yang menyerang Kelantan bukan kerana kesilapan kerajaan negeri tetapi kerana sikap sebahagian rakyat Kelantan yang tidak menitik beratkan soal kebersihan.

Kebetulan ketika melancarkan Kota Bharu sebagai Bandaraya Islam pada bulan Febuari lalu Tok Guru MB Kelantan pernah menyifatkan rakyat Kelantan sebagai megamalkan budaya pengotor . Menurut beliau sebagaimana di laporkan UTUSAN ketika itu:

Generasi pengotor di negeri ini masih lagi ada dan saya berharap ia akan pupus. Kita sedang berusaha untuk memenuhi ciri-ciri Bandaraya Islam kerana bukannya mudah untuk mengubah fikiran rakyat khasnya terhadap kebersihan.


GAMBAR PERAKAN

Oleh yang demikian kerajaan negeri khususnya melalui pihak berkuasa tempatan (PBT) perlu lebih proaktif dalam menangani isu ini. Saya yakin kerajaan negeri tidak ada masalah bekerjasama dengan Jabatan Kesihatan Negeri walaupun jabatan tersebut terletak di bawah bidangkuasa kerajaan pusat. Kiranya masalah kesihatan seperti ini tidak dilihat dari sudut politik tetapi dari perspektif sosial dan kehidupan masyarakat pasti tidak akan terbit kata-kata yang tidak akan memanfaatkan mana-mana pihak.

Contohnya dalam MINGGUAN MALAYSIA juga hari ini dilaporkan:

Kementerian Kesihatan hari ini membidas kerajaan Kelantan kerana bersikap lepas tangan dalam usaha memerangi penyakit demam kepailu yang melanda negeri itu sehingga mengorbankan dua nyawa manakala beratus-ratus lagi terpaksa dirawat dihospital.

Timbalan Menteri Kesihatan Dr Abdul Latiff Ahmad berkata sejak penyakit itu dikesan di negeri ini tidak ada seorang pun wakil kerajaan negeri termasuk para EXCO nya memanggil pegawai-pegawai kementerian bagi mencari jalan mengatasi masalah tersebut.

Benarkah kenyataan Timbalan Menteri ini atau beliau senagaja mengambil kesempatan melalui stesen radio Manis FM (dimana kenyataan di atas dibuat) untuk berbohong dan menabur fitnah bagi menalakan tuduhan bahawa penyakit ini berpunca semata-mata dari kelemahan kerajaan PAS Kelantan! Takkanlah MB dan EXCO nya berlepas tangan atas isu ini. Janganlah ghairah berbohong semata-mata kerana diberi peluang bercakap melalui radio.

Ini isu melibatkan kesihatan masyarakat yang sepatutnya ditangani secara bersepadu bersama oleh semua pihak. Jangan berpolitik atas kematian dan kesusahan rakyat, murah sungguh maruah dan harga diri Timbalan Menteri Umno ini.

Dalam hal ini ketepikanlah sentimen politik, bersikap jujur dan amanah dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab. Bersama kita bekerja untuk manfaat agama dan bangsa, bukan duduk bersuka ria sambil menangguk di air keruh.

No comments: