Sunday, April 03, 2005

KEMATIAN POPE JOHN PAUL II

Pope John Paul II meninggal dunia jam 2137 waktu Itali semalam. Beliau meninggal dunia pada usia 84 tahun setelah dilantik menjadi Pope, Ketua Katholik dunia, pada tahun 1978. Mendiang meninggal dunia setelah diserang pelbagai penyakit kronik pada usia yang telah lanjut ini.



Sebagai seorang Muslim kita mengucapkan takziah kepada saudara-saudara kita yang beragama Kristian Katholik dan bagi kita, kita mendoakan semoga disaat akhir nafas beliau dalam sedar mudah-mudahan beliau telah sempat mengucapkan dua kalimah syahadah disaksikan oleh para malaikat.

Apa yang mahu saya utarakan di sini adalah pendirian John Paul yang tegas sepanjang menjawat jawatan Ketua Katholik dunia ini.

Dalam bab perancangan keluarga dan aktiviti seks selamat John Paul menentang pengunaan alat mengawal kehamilan ataupun kondom. Dalam erti kata lain bagi yang sah telah bernikah beliau melarang penggunaan alat ini dan lebih penting lagi beliau menentang penggunaan alat ini dikalangan remaja yang menggunakannya kononnya atas alasan mahu mengelakkan kehamilan.

John Paul juga menentang keadah pengguguran kerana ia membunuh nyawa yang tidak berdosa walaupun siibu mengandung kerana hubungan luar nikah. Dan dalam isu homoseks ataupun budaya gay, beliau telah menolaknya sama-sekali kerana bertentangan dengan ajaran Katholik.

Mendiang juga tegas dalam menentang peperangan di Afghanistan dan Iraq atas alasan banyak nyawa yang tidak berdosa akan terkorban. Walaupun demikian beliau menyokong capurtangan di Balkan kerana peperangan saudara di sana sudah sampai ketahap genocide.

Kesimpulannya kalau kita renungkan usaha-usaha penentangan mendiang di atas, kita hairan menagap ada individu dan kumpulan Islam tertentu pula bersungguh-sungguh menyokong kerja-kerja ini kononnya atas alasan hak asasi, hak individu dan entah apa-apa lagi.

Ada kumpulan di Malaysia yang bersungguh mempromosi penggunaan kondom sebagai alat seks selamat. Demikian juga ada individu dan kumpulan yang menganngap cara hidup gay yang dilaknat Allah sebagai satu cara hidup pilihan yang perlu diberi hak. Dan dalam baba peperangan di Afghanistan dan Iraq juga masih ada kumpulan yang bersetuju dengan tindakan AS atas alasan kononnya mahu memerangi keganasan.

Disaat ini perlu sangat kita mneyedarkan saudara-saudara kita se Islam betapa telah jauhnya mereka menyimpang. Kalau Katholik yang tidak menerima Islam pun menentang kemungkaran, takkanlah kita yang beriman kepada Allah dan Rasul Nya saw memilih sebaliknya. Fikirkanlah.

No comments: