Wednesday, April 20, 2005

MENGAPA KEDIAMAN RASMI PM DI PUTRAJAYA MASIH KOSONG?

Pagi tadi saya terbaca ulasan Blog Jeff Ooi yang memetik akhbar INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE bertarikh 18 April berkenaan kisah kediaman rasmi Perdana Menteri Malaysia di Putrajaya. Menurut akhbar tersebut sehingga kini setelah hampir 18 bulan kediaman rasmi itu dikosongkan oleh Dr Mahathir PM baru Pak Lah masih belum berpindah ke sana.

Ada khabar angin yang mengatakan kononnya rumah itu berhantu lalu PM baru dan keluarga tidak jadi berpindah.

Tetapi yang menariknya apabila akhbar itu menyebut:

Khairy Jamaluddin, a member of the ruling party and the prime ministers son-in-law, says the house displeased the prime ministers wife, Endon Mahmood. We convinced her to move in, but it still needs renovation, he said.

Khairy Jamaluddin seorang ahli parti pemerintah dan menantu PM mengatakan bahawa kediaman rasmi itu sebenarnya tidak digemari oleh isteri PM Endon Mahmood. Kami telah meyakinkan beliau agar berpindah, namun ia perlukan pengubahsuaian.

Kenapa Endon tak gemari kediaman rasmi yang menelan belanja berjuta RM itu?

Apa pentingnya rumah itu digemari atau tidak oleh Endon, kerana ianya kediaman rasmi PM bukannya kediaman rasmi Endon, menantu atau anak-anaknya?

Dan yang paling penting atas asas apakah rumah tersebut perlu diubahsuai lagi yang sudah pasti belanjanya kelak dipikulkan ke atas bahu rakyat Malaysia! Saya kira jika kerja-kerja pengubahsuaian telah pun bermula bermakna ia pasti menelan belanja yang banyak oleh kerana 18 bulan telah berlalu dan Pak Lah masih belum pindah-pindah lagi?

Rakyat Malaysia perlu tahu akan perkembangan ini, ahli-ahli Parlimen perlu bangkitkannya dalam Dewan Rakyat atau Dewan Negara bagi memperolehi penjelasan dari pihak kerajaan. Jangan telus di bibir sahaja.

No comments: