Friday, October 12, 2012

Api adu domba kembali menyala 12/10/12


Menurut Hakim Mahkamah Tinggi Negeri Sembilan Datuk Siti Mariah Ahmad:
"The court finds that the applicants are embracing Islam as their religion, and thus should not be exempted from the section,"

(Mahkamah mendapati memandangkan pemohon adalah beragama Islam maka mereka tidak terkecuali dari seksyen berkenaan)
Seksyen yang dimaksudkan adalah Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan (1992) yang melarang lelaki berpakaian seperti wanita di khalayak umum sabit kesalahan boleh didenda  tidak lebih dari RM1,000 atau penjara tidak lebih 6 bulan atau kedua-duanya sekali.

Demikianlah apa yang berlaku di Seremban semalam apabila permohonan empat orang lelaki yang dikenali Barat sebagai “transgender” atau yang berpakaian dan berperangai seperti wanita, gagal dalam permohonan mereka mencabar enakmen jenayah syariah berkenaan atas alas an ia bertentangan dengan Perlembagaan Negara.
Orang Islam di Malaysia sekarang sudah bersedia mencabar peraturan syariah tempatan atas alas an bertentangan dengan hak asasi yang dijamin Perlembagaan Persekutuan. Di Malaysia semua penganut Islam perlu tunduk terhadap undang-undang syariah yang terpakai di negeri masing-masing dan tidak ada sesiapa yang terkecuali, selain dari patuh pada undang-undang Negara dan negeri yang lain yang sedia ada.

Haram hukumnya dalam Islam lelaki berpakaian dan berperangai seperti wanita seperti dalam kes di atas. Undang-undang berkenaan digubal bagi menerima pakai pengharaman berkenaan. Peraturan dunia membenarkan kita mencabar undang-undang bertulis yang ada tetapi adakah kita juga berhak mencabar peraturan Allah?
Permohonan ini membuka pintu kepada perdebatan berhubung undang-undang syariah dan sivil. Sesuatu yang telah diterima pakai zaman berzaman kini menjadi topik perdebatan umum dan sudah pasti terdedah kepada “perlekehan” dan persendaan.

Sebuah portal berita yang kononnya bebas sudah pun memulakannya dengan membawa tajuk  “Court ruling on Muslim transsexuals raises alarm over Islam ‘superseding’ Constitution”
Ada elemen yang mudah mahu mengadu-domba dan mencabar sekaligus mahu memandang rendah dan memperlekeh perauran Islam. Api yang bahaya ini sudah menyala entah bila kan padam…..wallahualam

No comments: