Tuesday, September 15, 2009

PAS mahu mengisi dimana Umno gagal

Dewan Pemuda PAS Pusat mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan menyediakan kertas cadangan mengenai kawalan dan garis panduan penjualan arak di negeri-negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat. Kenyataan ini saya percaya ekoran dari usaha PAS melalui kerajaan PR Selangor yang mahu agar Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor (1995) dikuatkuasakan khasnya daklam bab mengharamkan penjualan arak dikalangan masyarakat Islam.

Kalau mahu dijadikan kontroversi maka boleh sahaja mana-mana pihak mengapikan isu ini lalu jadilah ia kontroversi.

Dalam mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat semalam Dato Seri Anwar Ibrahim menjelaskan bahawa dalam kontek demokrasi apa yang mahu diutarakan oleh Pemuda PAS ini menepati saluran dan perlu dilihat secara objektif. Apa yang mahu dilakukan adalah menyediakan kertas cadangan. Dan kertas itu pula akan diberikan kepada Pakatan Rakyat untuk dipertimbangkan, tidakkah cantik nampaknya?

Apa pun pandangan dan persepsi kita, jika kita seorang Islam kita perlu akur dan akui bahawa arak ini samada meminum, menjual, menghidangnya dan aktiviti lain yang berkaitan adalah haram dan ditegah oleh Islam. Islam sehingga mengkategoirikannya sebagai suatu jenayah dan perlu dihukum pesalahnya jika sabit kesalahan.

PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam memang tertuntut untuk membawa isu ini. Apa guna menjunjung panji-panji Islam jika kita bisu pada hal yang sebegini.

Sebagaimana pengalaman di Selangor ekoran tercetusnya isu ini, kini PAS dipandang tinggi dan dihormati, parti yang mempunyai prinsip kata orang. Kalau begitu persepsi orang-orang Melayu dan masyarakat Islam khasnya di Selangor maka sekaligus Pakatan Rakyat juga dihormati kerana prihatin akan hal hukum-hakam yang berkaitan penganut Islam.

Dalam bab penganut Islam PR prihatin, dalam bab hak masyarakat bukan Islam juga PR prihatin. Dimanakah BN jika begitu?

Lantas usaha untuk melahrikan masyarakat Islam yang berguna kepada masyarakat ini perlu dilihat dari perspektif yang positif. Kebetulan kita lihat isu ini dihangatkan lagi dengan perkembangan di Pahang yang juga sedia ada dengan peraturan yang hampir sama. Apabila seorang wanita Islam yang disabitkan kesalahan meminum arak setelah dibicarakan dalam mahkamah terbuka, mahu dikenakan hukuman, kita lihat ramai yang rimas dan melompat-lompat, Sehinggakan pihak Umno yang mendesak penguatkuasaan hukum yang sama di Selangor, tiba-tiba cuba untuk campurtangan dan mempengaruhi keputusan mahkamah.

Sedangkan kesalahan meminum arak dan hukuman ke atas pesalahnya bukanlah perkara baru. Hal ini dihuraikan panjang lebar oleh adinda Nasrudin Hassan at Tantawi, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat dalam blognya http://episodeperjuangan.blogspot.com/

1. Kartika bukan lah orang pertama disebat atas kesalahan minum arak. Di Kelantan seramai 6 orang lelaki telah pernah disebat,
2. Kartika juga bukan wanita pertama dijatuhi hukuman sebatan. (Seorang wanita di Johor disabitkan kesalahan tetapi berjaya dalam rayuannya).

Apa pun bagi kita matlamat akhirnya biarlah umat Islam menjauhi arak ini dan tioada ruang dan peluang dibuka bagi mereka mendakatinya. Juga kita mengharapkan memandangkan negara ini berbilang kaum dan agama, semoga rakan-rakan kita masyarakat yang bukan Islam juga boleh memahami dan turut membantu. Tiada larangan dan sekatan buat mereka. Tetapi jika mereka mahu menyumbvang ke arah melahirkan masyarakat Islam yang baik, terimalah usaha ini. Apabila lahir masyarakat Islam yang baik semua termasuk mereka akan selamat.

Memang usaha ini bukan mudah, 50 tahun di bawah Umno/BN tiada siapa pun mengambil inisiatif untuk membawa perkara ini ketengah masyarakat. Tetapi sekurang-kurangnya kini ia telah mula dibicarakan dan mudah-mudahan segera difahami. Rakan-rakan PAS dalam PR juga berperanan dalam hal ini.

Cuba lihat artikel berikut yang termuat dalam blog seorang ahli parlimen DAP

The NST reported today that Pahang-based syariah court judge Abdul Rahman Mohd Yunos had sentenced a second person to caning for drinking alcohol.

This time, the convicted man is an Indonesian, Nazarudin Kamaruddin, 46.
Recently, Indonesian descendant Kartika Sari Dewi Shukarno, a 32-year-old mother of two, was sentenced to caning for drinking beer by the same syariah court judge. [ See over 1,700 items on the subject in Google News.]


However, after public outcry especially from human rights advocates and the global media, Kartika’s case is being reviewed by an Islamic appeals court judge and her caning could be carried out after the fasting month of Ramadan is over.

Interestingly, both sentences were meted out in Pahang, which is the home state of Prime Minister, Najib Razak.

August 27, Malaysiakini carried an Op-Ed from Agence France Presse (AFP) that highlighted the seeming rise of political Islam in Malaysia, and that the nation's secular status is under threat.

Cuba lihat perenggan akhir artikel ini, sanadnya dari malaysiakini dari AFP yang kononnya kini sedang bangkit politik Islam di Malaysia dan ia mengancam status sekular negara kita. Status sekular?

Kalau usaha umat Islam ini dinegatifkan. Tuntutan untuk kembali kepada Islam (bagi kalangan masyarakat Islam) melalui proses demokrasi dan undang-undang dipandang rendah dan mahu dilekehkan, maka nanti yang menjadi mangsa kritikkan adalah PAS. PAS gagal, PAS bukan parti Islam sebenar, PAS sekular. Apabila ini berlaku PAS akan lemah dimata masyakarat Islam dan pengundi Melayu. Ketika itu sebahagian dari kekuatan PR diseluruh negara akan terhakis (termasuklah bahagian yang besar di Kelantand an Kedah). Akhirnya pengundi PAS akan hilang keyakinan dan apabila ini berlaku apakah kesannya ke atas PR secara keseluruhan?

Marilah kita faham-memahami dan hormat-menghormati antara kita. Barulah kita mampu melahirkan sebuah negara yang makmur dan sejahtera, suatu yang ternyata Umno dan BN telah gagal selama ini.

1 comment:

Ku ingat Taqwa said...

It is good idea. But here i have one suggestion to all muslims brother. Drink a halal beer, the product of republic islam iran for ypur healthy. contact me puteradesa78.yahoo.com