Sunday, July 29, 2012

TIdak boleh berkahwin kerana kulit hitam di AS (29/7/12)


Presiden Negara kuasa besar dunia ini Barack Obama berkulit hitam. Presiden pertama Negara itu yang berkulit hitam. Tiada Negara di dunia yang berani melakukan sesuatu yang menjejaskan dunia tanpa restu Rumah Putih. Tetapi dalam kehebatan itu percayakah anda bahawa sepasang kulit hitam warga Amerika Syarikat tidak dibenarkan berkahwin di sebuah gereja di Mississipi , Amerika Syarikat atas alas an mereka berkulit hitam!
Berikut laporan NST hari ini:

WASHINGTON: A Mississipi couple got the shock of their lives when the pastor at the church they attended told them the wedding they planned could not be held there because they are black, ABC television reported Saturday.
Pastor Stan Weatherford told the network there had never been a wedding for  blacks at the First Baptist Church in Crystal Springs, Mississippi, since it  was opened in 1883.

 He said some of the white congregarion so virulently opposed the wedding of  Charles and Te’Andrea Wilson, who are black, that they threatened to have him  fired.
Rupanya dalam mengecapi kemajuan yang tersohor dalam dunia sekalipun masih ada manusia yang berfikiran “batu” berfahaman “kuno”. Bayangkan masih ada rakyat dalam Negara yang termaju di dunia membezakan sesama warganegaranya atas dasar warna kulit.

Bersyukur kita berada di Malaysia dimana walaupun kita tidak semaju mereka namun boleh bertoleransi dan menerima hakikat bahawa Negara ini berbilang kaum dan agama, Melayu, Cina, India boleh hidup aman dan bebas!

No comments: