Tuesday, July 24, 2012

Penjelasan Dato Dr Mahfodz (24/7/12)


Berikut kenyataan Ahli Majlis Syura PAS, Dato Dr Mahfodz Mohamed berkenaan isu hudud yang disentuh oleh Pengerusi DAP Karpal Singh baru –baru ini ekoran debat antara Ketua Dewan Pemuda PAS dan wakil Umno. Kenyataan ini dikeluarkan oleh akhbar NST hari ini:

……having Islamic laws and setting up an Islamic state were high on Pas’ agenda.
(…..melaksanakan uperundangan Islam dan  Negara Islam adalah agenda utama PAS)

Dr Mahfodz turut dipetik berkata:

Although it was decided during the last (Pas) muktamar that the party will now carry on with its welfare state manifesto, Karpal should remember what Pas is all about and what we stand for.

 "But at the same time we do not want to shock people as we also respect their needs and beliefs. We can always talk and discuss for the betterment of our alliance."


Sebelum itu Ketua Penerangan PAS Pusat Dato Tuan Ibrahim Tuan Man memberikan rekasi kepoada MStar Online dalam isu yang sama dengan berkata:

"PAS harap Karpal menghormati dasar dan perjuangan PAS yang sudah diketahui umum. Kita tidak akan sekali-kali berhenti daripada menegakkan Islam."

MStar turut melaporkan:

Sambil menegaskan bahawa PAS akan terus berjuang memartabatkan Islam, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man sebaliknya mahu Karpal 'tutup mulut' daripada memberi pandangan mengenai prinsip dan dasar parti itu.

Kesimpulannya ini bermakna PAS kekal dengan agenda Islam sebagaimana termaktub dalam Perlembagaannya Fasal 5 (1) yang berbunyi:

 5. (1) Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya bilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

 Dan kesimpulannya juga kenyataan Karpal dalam hal ini adalah salah, wallahualam.

No comments: