Sunday, July 22, 2012

Olimpik ketika Ramadhan, bagaimana? (23/7/12)


CNN melaporkan darihal delima atlit Muslim yang mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik di London bermula 27 Julai 2012 ini iaitu bersamaan 7 Ramadhan.
Ada yang berpandangan mereka tidak boleh berpuasa kerana ia akan menjejaskan prestasi mereka ketika bertanding dan ada pula yang berpandangan sebaliknya. Peserta judo dari UAE Humaid Al Darae umpamanya menyatakan bahawa beliau tidak dapat  berpuasa kerana jika berbuat demikian berkemungkinan boleh pengsan kerana kehilangan tenaga.

Darae berkata:
"God is with me wherever I go, whether I fast or not. The most important thing is to have faith in God and give it your best and thank God, whether you win or lose."

Begitu juga peserta kejohanan mendayung British Moe Sibihi yang berkata bahawa setelah berbincang dengan Imamnya, beliau membuat keputusan untuk tidak berpuasa. Dia bercadang untuk memberi makan kepada 1,800  orang di kampungnya di Maghribi sebagai ganti dan akan mengqadha puasanya nanti.
Sementara itu Mufti Besar Dubai Ahmed Abdul Aziz Al Haddad melarang umat Islam meninggalkan puasanya  semasa bertanding dalam Olimpik 2012. Beliau berkata:

“Playing sports is not a requirement in Islam. Players become athletes by choice. This optional activity, therefore, does not allow athletes to break their fast,"
Malah kata beliau lagi olahragawan Muslim sepatutnya menjadi duta agama masing-masing dengan mempertahankan ibadah puasa itu.

Walaubagaimanapun kata beliau jika semasa bertanding olahragawan Musim tadi terancam kesihatannya lantaran bertanding, maka wajarlah ia berbuka ketika itu.
Pandangan Mufti itu dikongsi oleh jurulatih angkat berat wanita Nagwan El-Zawawidari. Beliau berpandangan bahawa anak latihnya wajar berpuasa.  Beliau berkata:

“Many competitions have taken place during Ramadan. I am not convinced you can break your fast. I mean, fasting is a must. There are no excuses”
Memandangkan berita ini bersumber dari CNN maka sudah pasti isu olahrgawan Muslim berpuasa atau tidak semasa Olimpik 2012 nanti pasti akan dijadikan isu. Dan ianya kelihatan lebih dalam mahu memperkecilkan syariat Islam. Saya tidak tahu bagaimana pula dengan olahragawan Malaysia yang mewakili Negara dalam kejohanan itu? Berpuasa atau tidak?

Apa pun jangan sampai kemuliaan dan kebesaran Islam itu dipersenda.

No comments: