Wednesday, July 11, 2012

Terbelenggu dalam dilema (11/7/12)


Saya membaca dengan penuh reash berita dalam akhbar The Star hari ini di bawah tajuk:

MCA slams cinema ruling yang antara lain berbunyi:

SHAH ALAM: A controversial ruling by a district council in Selangor banning unmarried Muslim couples from sitting together in a cinema has been shelved, with the MCA slamming the use of religion in politics.

MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek said he was shocked that Islamic values were imposed by the council.He cautioned that friction among the people could happen in a multi-racial country like Malaysia should religion be used in politics.

Separately, the Kuala Selangor district council (MDKS) had been directed to put the ruling on hold immediately.It is learnt that the decision was made by the MDKS full board council meeting in May.

 MDKS councillor P. Thirumoorthy said the ruling was proposed by a councillor from PAS last year.

Ianya berkenaan peraturan yang diperkenalkan oleh pihak Majlis Daerah Kuala Selangor atau MDKS (pentadbirannya meliputi parlimen Kuala Selangor dan Tanjung Karang – kawasan majoriti Melayu/Islam) berhubung larangan ke atas pengunjung panggung wayang Muslim yang bukan muhrim dari duduk bersebelahan antara satu sama lain.

Sekali lagi kontroversi seumpama ini tercetus dan sekali lagi semua pihak dalam dilemma.

Sepatutnya sebarang keputusan yang dibuat oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) dan diluluskan oleh majlis penuhnya adalah keputusan bersama. Contoh kalau dicadangkan oleh ahli majlis PAS, kemudian diluluskan ia bukan keputsan PAS tetapi keputusan majlis begitulah bagi yang lain-lain termasuk dalam negeri yang diperintah BN sekalipun.

Memang keputusan ini tampak kontroverial bagi mereka yang melihat begitu tetapi dalam satu sudut jika ianya disentap begitu sahaja maka yang akan memikul masalah dalam kes ini adalah pihak yang mencadang.

 Saya percaya ia dicadangkan semata-mata mengambil kira kehendak syarak dan menepati maslahah umum.  Dan yang pentingnya ia diluluskan pula oleh majlis penuh iaitu keputusan bersama majlis.

Tanganilah perkara ini dengan baik dan berhati-hati jika tidak orang akan melihat kita tidak punya kuasa walaupun hakikatnya dikatakan berkuasa.Banyaklah pihak ambil kesempatan nanti. Wallahualam.

1 comment:

SKR said...

Mohon buat pautan blog:

rizuwankini.blogspot.com

Terima kasih.