Thursday, July 26, 2012

Negara Islam tiada tolak-ansur: Nik Aziz (26/7/12)


Akhirnya Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat emberikan reaksinya terhadap komen Karpal Singh berhubung Hukum Hudud dan Negara Islam. Saya kira isu ini selesai dipihak PAS memandangkan selaku Mursyidul Am Tuan Guru merupakan “authority” yang terkanan dalam PAS. Kenyataan beliau terbit dalam NST hari ini dan bagi saya yang paling menarik dalam kenyataannya itu adalah apabila beliau berkata:

He said the establishment of an Islamic state was not a political objective but a religious obligation, which was of higher priority for Pas.


(Beliau berkata penubuhan sebuah Negara Islam sesungguhnya bukanlah suatu matlamat politik tetapi ia lebih merupakan tuntutan agama yang merupakan keutamaan paling tinggi dalam PAS)

 Oleh hal yang demikian Tuan Guru menyatakan bahawa isu ini tidak boleh dirundingkan atau “non negotiable”.

 Begitulah bagi saya sikap yang tegas yang diperlukan oleh seorang pemimpin dalam sebuah parti yang memperjuangkan Islam dalam Negara ini.  Dan dengan penegasan itu saya yakin para pengundi di Malaysia khasnya yang menghormati PAS kerana konsisten dalam mempertahankan prinsip perjuagannya tanpa kompromi (sejak ia ditubuhkan hingga hari ini) akan terus memberikan kepercayaan dan undi kepada satu-satunya parti Islam di Malaysia itu.

 Mungkin sesetengah pihak merasakan bahawa dengan penegasan itu para pengundi bukan Islam akan lari dari memberikan sokongan kepada PAS dan Pakatan Rakyat sebagaimana yang dibayangkan oleh Karpal, tetapi sejauh manakah kebenaran hakikat itu kerana PAS bukan baru setahun jagung berada dalam kancah politik Negara dan malah telah diketahui umum kehadirannya serta prinsip yang ia perjuangkan.

 Sebagaimana ditegaskan oleh Tuan Guru dalam NST:

 "There is no need for me to repeat it as it is nothing new and almost everybody knows it. Pas cannot avoid from implementing anything connected to Islam whether in the economy, social sphere or Islamic law.If DAP cannot accept it, we cannot do anything. The debate over this issue will not end,"

(Tidak perlulah saya ulangi perkara ini kerana ianya bukanlah sesuatu yang baru dan semua orang telah mengetahuinya. PAS tidak boleh lari dari melanksanakan apa sahaja yang berkaitan dengan Islam samada ekonomi, social atau perundangan Islam. Jika DAP tidak boleh terima kita tak boleh buat apa-apa. Perbahasan berkenaan perkara ini tidak akan berkesudahan)

Dalam erti kata lain semua pihak perlu menghormati dasar dan prinsip perjuangan PAS sebagaiamana PAS juga menghormati dasar dan prinsip perjuangan pihak lain. Bagi PAS jika ia berkompromi atau menangguh atau meniadakan sekecil zarah pun apa sahaja berkaitan Islam, maka tidaklah lagi ia boleh dikaitkan dengan perjuangan Islam sebagaimana yang diharapkan oleh umat Islam di Malaysia dan diseluruh dunia.

2 comments:

tungkaran hati.blogspot said...

Sebelum laksanakan Hudud kenapa tidak ditutup rumah-rumah seks , arak atau perjudian di Kelantan, Kedah, Selangor atau PPinang. Buktikan `PAS BOLEH' dan jadikan ianya contoh terbaik untuk UMNO yang jahil....janganlah beri alasan untuk tidak melaksanakannya...tepatilah janji seperti yang diharapkan oleh penyokong/pengundi PAS juga seluruh warga Islam di Malaysia. Buktikan PAS boleh meninggikan syiar Islam bukannya sekadar memasang tinggi-tinggi bendera PAS!
Sekarang ini pun kelihatan amat jelas DAP ganti PAS dalam halatuju perjuangan PR....!

bujey said...

alo kwn, nk tutup mmg boleh, tp nk tutup mcm mana klu polis n penguatkuasa xnk bg kerjasama sbb politik.. ni yg masalah kita suma ni..