Sunday, July 08, 2012

Malaysia "syurga" jenayah!? (8/7/12)


Masyarakat rantau Asia Tenggara ini sedia hidup berjiran zaman-berzaman. Negara kita sendiri punya 4 jiran utama di sempadan iaitu Thailand di Utara Semenanjung, Singapura di Selatan, Filipina yang bersempadan lautannya dengan Sabah dan Indonesia yang bersempadan dengan Semenanjung seberang Selat Melaka dan dengan Kalimantan di Sabah dan Sarawak (selain itu Brunei yang dikiri kanannya adalah Sabah dan Sarawak).
Sempadan geografi ini malah telah diterima sekian lama dan ia tidak pernah membatasi ikatan budaya dan agama laksana satu ikatan besar dalam rumpun keluarga yang besar.

Tidak dinafikan rakyat Malaysia di sempadan juga punya ikatan kekeluargaan dengan Negara jiran di sempadan dan suatu fenomena yang diterima sebagai lumrah hidup.
Malangnya ada juga dikalangan kita samada di sebelah sini mahupun sebelah sana yang tidak menghargai ikatan ini dan malah lebih selesa hidup berkepala besar, mudah mahu bersengketa dan mencari masalah.

Saya ambil contoh ikatan kita dengan Thailand. Walau kita tahu keadaan di sempadan Thai kini agak genting ekoran suasana politik di sempadan, namun rakyat Malaysia khasnya yang punya ikatan persaudaraan mahupun atas sebab perniagaan terus berurusan dengan Negara jiran itu. Malahan rakyat kita selaku pelancong terus masuk keluar sempadan di sana. Tiada pun kita mengeluarkan kenyataan bahawa rakyat kita patut tidak lagi ke Thai tetapi pergilah ke Negara lain kerana keadaan Thai yang genting itu.
Begitulah juga dengan Indonesia dan Singapura walau segelintir kecil rakyat Indonesia mencetuskan ketegangan dengan kita namun rakyat kita terus berurusan dengan Negara jiran berkenaan.

Rupanya hakikat ini tidak dengan sebuah Negara jiran kita. Yang saya maksudkan adalah Singapura, walau Singapura mengalu-alukan rakyat kita berbelanja di sana (termasuklah menghanguskan wang di kasino mereka) tetapi rakyat mereka terus memburuk-burukkan keadaan di Negara kita. Seolah Malaysia ini sebagai sebuah sarang perompak dan penyamun.
Terbaru saya petik surat yang dikirm oleh seorang pembaca yang dikenali sebagai LEE YONG SE ke akhbar Berita Harian Singapura:

Bagi warga Singapura yang sering ke seberang Tambak melawat saudara mara, membeli-belah, mengisi minyak dan sebagainya, kita harus ingat bahawa tahap keselamatan di Singapura dengan negara lain memang tidak sama.
Di Singapura, orang ramai boleh berjalan-jalan tanpa rasa bimbang mengenai keselamatan mereka, walaupun pada waktu malam, kerana pasukan keselamatan kita bekerja keras memastikan Singapura selamat.

Namun, kita tidak boleh mengambil ringan terhadap keselamatan semasa berada di luar negara kerana bukan semua negara mempunyai pasukan keselamatan dan sistem pengadilan yang berkhidmat secara bersungguh-sungguh dan berkesan.
Sebaliknya, ada di kalangan anggota pasukan keselamatan di luar negara yang mengamalkan rasuah, seolah-olah ia satu kebiasaan selain mereka tidak menitikberatkan amanah yang dipikul. Sejak sekian lama, kita sering membaca mengenai kes jenayah melibatkan warga Singapura seperti kes gores-menang, rompakan, penculikan dan sebagainya yang sering terjadi.

Sebagai warga Singapura, kita harus bersyukur pasukan keselamatan kita sentiasa menjaga keselamatan di sini.
Namun, kadar jenayah yang rendah di sini tidak bermakna tiada jenayah dan kita tidak boleh sampai terlalu alpa sehingga membiarkan jenayah berlaku dengan mudahnya.

Oleh itu, saya ingin mengingatkan pembaca yang sering ke luar negara: walaupun mereka ke sana untuk bersantai, mereka harus sentiasa berwaspada agar tidak menjadi mangsa jenayah.
Bermakna Singapura sahajalah yang baik, yang buruk Malaysia, yang rasuah Malaysia, yang ganas Malaysia!

Kebetulan pagi ini saya terbaca sebuah berita di akhbar The Sunday Star tentang pengakuan bekas seorang wartawan TV Singapura Rita Zahara http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/7/8/nation/11624444&sec=nation
Rita dan keluarga pada awal Julai lalu terlibat dalam satu insiden jenayah penculikan. Semalam di JB dalam satu sidang akhbar Polis Johor mengumumkan telah menangkap dan akan mendakwa penjenayah yang terlibat termasuklah berjaya merampas kembali barangan yang disamun dari Rita dan keluarga.

Rita semalam menyebut bahawa pengalaman buruk ini tidak akan menghalang beliau dari terus berkunjung ke Malaysia malah beliau menambah jenayah berlaku dimana-mana dan adalah tidak adil menghukum Johor dan Malaysia sebagai “syurga” jenayah.
Sementara itu dalam akhbar yang sama seorang pekerja di sebuah kilang di Serdang mendakwa bahawa pengurusnya telah mencederakannya dengan sebilah pisau apabila beliau mengadu darihal gajinya yang belum berbayar. Percaya tak percaya pengurus tersebut adalah seorang warga Singapura! Ya S-I-N-G-A-P-U-R-A!


No comments: