Wednesday, December 30, 2009

Cita-cita Umno Selangor tidak akan kesampaian

Dalam akhbar Sinar Harian hari ini, penganalisis politik Prof Datuk Zainal Kling mengakui bahawa hasrat Umno Selangor untuk merampas kembali negeri Selangor dalam PRU ke 13 nanti tidak akan tercapai oleh kerana beberapa faktor termasuklah kerana tiada pemimpin yang berwibawa untuk memegang teraju di negeri ini.

Ini bermakna selagi Khir Toyo dan Noh Omar diharapkan, maka selagi itulah kelam dan suram harapan parti berkenaan.

Selain itu pimpinannya juga berterusan bertelagah sesama sendiri dan masih belum kebah-kebah dari kekalahan ngeri mereka pada PRU ke 12 lalu.

Yang ketaranya, Prof Zainal tidak pula menyebut berkenaan MIC, MCA dan Gerakan iaitu rakan komponan BN di Selangor. Apakah Umno Selangor sahaja memegang tugas untuk merampas kembali Selangor? Seolah MCA, MIC dan Gerakan sudah pupus tiada berperanan lagi di negeri ini!

Sebagai seorang penganalisis yang cenderung pada Umno dan BN ternyata kenyataan Prof Zainal ini suatu petanda buruk buat Umno Selangor. Namun PR janganlah pula bersabesar kepala dan tidak bekerja kuat. Berilah tumpuan pada memperkasakan jentera masing-masing. PAS contohnya mesti memperteguhkan safnya, memperkasakan jentera parti dan terus bekerjasama dan melangsungkan hubungan erat dalam PR.

Dalam keadaan Umno tenat, PAS mesti bingkas bangun segar dan bertenaga. Setiap EXCO, ADUN, ahli-ahli majlis, ketua-ketua kampung PAS dan begitu juga rakan-rakan PKR dan DAP mestilah mempamirkan corak kepimpinan yang baik, telus dan berwibawa supaya rakyat terus selesa dan yakin dengan kita.

Kerajaan PR Selangor perlu buktikan yang ia berbeza dan jauh lebih baik dari kerajaan BN dahulu. Jika ini dapat dicapai dan dikekalkan suram muramlah Umno Selangor sampai bila-bila (ikutlah jejak Dato Kapten Zahar, tinggalkan Umno jom masuk PAS dan sokong PR).

1 comment:

matdeboq said...

Assalamualaikum,

Saya bukan penduduk Selangor.
Saya beragama Islam berbangsa Melayu.
Tiada menjadi mana2 ahli parti....!
Masa PRU12 saya sokong PR..!!
Walaupun memang saya anti- DAP..!!

Sejak berkuasa DAP semakin rakus dgn tipu muslihat nya.
Proxy CIA Amerika, PAP S'pora kini sedang kiat melancarkan perang saraf...pujuk rayu kemudian musnah...!!

Saudara munkin lebeh ariff tentang muslihat CIA ini...perosak lagi menjahanam umat Islam di mana jua muka bumi ini...!!

Saudara2 Melayu yg lain dan berfahaman politik bebeda2.
Tapi mereka kan mengucap 2 Khalimah Syahadat.
Bukan kah itu titik pertemuan...
Allah yang Maha besar Lagi Maha Mengetahui...!!