Tuesday, December 22, 2009

RM50 juta lesap, apa yang disiasat?

Tadi saya ditanya oleh pemberita isu kehilangan enjin jet pejuang F5E milik TUDM. Enjin bernilai RM50 juta itu dilaporkan hilang pada tahun 2007 di Gudang Matra 1, Kem Udara Sungai Besi, KL.

Bayangkan enjin pesawat boleh hilang?!







Ini bukan isu kecil. Yang pertama nilai barangan yang hilang itu adalah RM50 juta ringgit. Kedua yang hilang adalah barang keselamatan yang diguna oleh angkatan tentera kita. Ketiga ia hilang bukan di laut, dalam perjalanan tetapi hilang di kem tentera, yang sudah pasti ketat dengan kawalan keselamatan.

Tetapi yang lebih aneh lagi kenapa hanya hari ini kita ketahui kejadian ini?

Kenapa setelah hampir dua tahun, tiada yang didakwa dan diheret ke mahkamah? Khabarnya seorang Brigadier General dan lebih 40 orang kakitangan ATM telah dipecat tahun lepas akibat kes ini. Kenapa sekadar pecat? Kemapa tiada yang didakwa di mahkamah? Apa jadi dengan jet tersebut?

Benarkah ia telah dijual ke sebuah syarikat antarabangsa yang berpengkalan di Afrika Selatan?

Kes ini menjadi bualan hangat rakyat. Manakan tidak RM50 juta wang rakyat lesap begitu sahaja. Kekuatan dan kemampuan pertahanan kita kini diperikaikan. Malah ada khabar angin yang bertiup kencang kononnya lebih dari satu enjin yang sebenarnya telah lesap!

Apa pun tidak cukup dengan PM Najib Tun Razak mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan tiada niat menutup kes ini. Kerajaan kini bertanggungjawab mengembalikan keyakinan rakyat. Satu badan penyiasat bebas atau satu suruhanjaya Diraja perlu dibentuk. Ini kes berat, ini kes melibatkan maruah negara. Jangankan pegawai dan kakitangan rendah, kalau menteri sekalipun terlibat walau sedikit, beliau perlu bertanggungjawab dan diambil tindakan! (Ketika itu Menteri Pertahanan adalah Najib).

Selagi langkah seumpama ini tidak diambil, selagi itulah rakyat akan terus hilang keyakinan pada kerajaan.

No comments: